Tuesday, September 20, 2011

MTD sasar raih RM80j

Oleh Suffian A Bakar
suffian@bharian.com.my
2011/09/21
Hasil operasi terminal pukal arang batu di Indonesia

MTD Capital Bhd, satu daripada peserta utama pembangunan infrastruktur di Malaysia, menyasar meraih AS$27 juta (RM80 juta) setahun daripada operasi pengendalian terminal pukal arang batu yang baru diceburinya di Indonesia.
Presiden yang juga Ketua Eksekutifnya, Datuk Azmil Khalid, berkata fasa pertama terminal di Pelabuhan Cigading, Celepon, iaitu kira-kira 100 kilometer ke barat Bandaraya Jakarta itu kini sudah beroperasi dan berupaya mengendalikan enam juta tan arang batu setahun.
“Berdasarkan kos pengendalian yang dikenakan sebanyak AS$4.50 bagi setiap satu tan, kami menjangka meraih pendapatan sekitar AS$27 juta setahun untuk fasa pertama.

“Ia satu konsep baru yang kami perkenalkan di Indonesia. Jika sebelum ini arang batu dari Kalimantan dan Sumatera dihantar secara 'transshipment' iaitu pemindahan daripada tongkang ke kapal di laut yang terdedah kepada ancaman lanun dan kualiti rendah kerana arang batu tidak diproses, perniagaan pengendalian terminal pukal laut dalam ini amat berpotensi diperkembangkan, khususnya di Indonesia selaku satu daripada pengeluar dan pengeksport arang batu terbesar dunia,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis perasmian Terminal Pukal Antarabangsa Cigading di Celegon daerah Banten itu, semalam.

Hadir sama, Pengerusi MTD Capital Bhd, Datuk Dr Nik Hussain Abdul Rahman; Kaunselor Ekonomi Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia, Syahril Syazli Ghazali; serta wakil gabenor daerah Banten.
Terminal itu dikendalikan PT Cigading International Bulk Terminal (CIBT) yang 95 peratus kepentingannya dikuasai Sinomast Metacorp (Labuan) Ltd, syarikat usaha sama 50:50 antara Metacorp Bhd dan PT Bintang Sinomast (Hong Kong) Ltd. Metacorp adalah anak syarikat milik penuh MTD Capital.

Azmil berkata, CIBT diberi hak eksklusif oleh PT Krakatau Bandar Samudera, pengendali Pelabuhan Cigading, untuk membangun, mengurus dan mengendali terminal pukal arang batu untuk tempoh 32 tahun.

“Ia boleh mengendalikan 18 juta tan arang batu setahun apabila semua tiga fasa siap sepenuhnya,” katanya sambil menambah pihaknya bercadang memanfaatkan penggunaan terminal itu untuk mengendalikan perkhidmatan tambah nilai lain seperti minyak sawit, bijirin dan pemprosesan arang batu.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata pihaknya menjangkakan meraih pulangan modal AS$42 juta yang dilaburkan dalam projek berkenaan dalam tempoh lima.

MTD Capital yang beroperasi di 13 negara adalah pemegang konsesi Lebuhraya Karak, selain terbabit antaranya dalam pembangunan hartanah di Malaysia dan Australia.

No comments:

Post a Comment