Sunday, June 27, 2010

Blue Archipelago tawar francais ternakan udang

Oleh Che Wan Badrul Alias
chewan@bharian.com.my
2010/06/28
Inisiatif iSHARP ditumpukan kepada PKS mampu jana lebih 1,500 pekerjaan

BLUE Archipelago Bhd, anak syarikat Khazanah Nasional Bhd yang menguruskan ladang ternakan udang harimau bersepadu di Kerpan, Air Hitam, Kedah, akan menawarkan francais kepada pengusaha kecil dan sederhana (PKS) menjalankan operasi penternakan udang itu di ladang Integrated Shrimp Aquaculture Park (iSHARP) di Setiu, Terengganu. Ketua Eksekutifnya, Dr Shahridan Faiez, berkata langkah itu sebagai tambah nilai kepada pembangunan iSHARP yang diharapkan dapat menjana 1,500 pekerjaan serta mewujudkan peluang kepada PKS menembusi pasaran premium pengeksportan udang berkualiti tinggi. Katanya, iSHARP Setiu membabitkan pelaburan RM200 juta di kawasan seluas 1,000 hektar mempunyai lebih 650 kolam yang akan dibahagikan kepada dua komponen utama iaitu zon produksi diuruskan syarikatnya untuk pengeluaran yang konsisten dan zon PKS.

Beliau berkata, dengan berbekalkan modal operasi, PKS berpeluang untuk turut sama merebut pasaran premium industri itu dengan memiliki dan menguruskan beberapa modul dan kolam yang ditawarkan di zon berkenaan berdasarkan kemampuan masing-masing.

“PKS boleh menyertai kami menerusi sistem francais yang mana mereka perlu mengikut sistem operasi yang sediakan termasuk membeli produk yang dicadangkan dan menjual hasil mereka mengikut skim pembelian yang akan ditetapkan untuk kami pasarkan ke pasaran antarabangsa.

“Pembangunan dalam iSHARP ini akan turut menekankan komponen PKS selaras matlamat mengumpulkan syarikat swasta dalam satu kawasan perindustrian untuk sama-sama menghasilkan produk berkualiti tinggi bagi merebut pasaran premium,” katanya kepada Berita Harian, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Projek iSHARP adalah projek pembangunan ladang ternakan udang harimau bersepadu terbesar dan tercanggih di Malaysia yang disa-sarkan mengeluarkan 14,000 tan udang setahun yang menepati kualiti piawaian pasaran antarabangsa.

Shahridan berkata, berikutan pembangunan projek itu bermanfaat kepada pembangunan kawasan luar bandar dan PKS, pihaknya sudah mengemukakan cadangan kepada kerajaan bagi meluaskan operasi projek perintis iSHARP di negeri lain.
Katanya, langkah itu akan menyelesaikan masalah peladang kecil dan PKS tempatan yang kekurangan modal bagi membangunkan infrastruktur penternakan.

No comments:

Post a Comment