Sunday, June 27, 2010

KNM Group tetap jadi syarikat persendirian

2010/06/28
PEMEGANG saham utama KNM Group Bhd, akan meneruskan cadangan untuk menjadikan pengeluar peralatan pemprosesan untuk industri minyak dan gas yang kini disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia sebagai sebuah syarikat persendirian.

“Kami sememangnya mencari peluang menjadikan KNM Group sebuah syarikat persendirian bergantung kepada peluang yang ada,” kata Pengarah Urusan Kumpulan yang juga pemegang saham terbesar syarikat itu, Lee Swee Eng selepas mesyuarat agung tahunan KNM di Seri Kembangan, baru-baru ini. Pada April lalu, Lee membatalkan cadangannya untuk membeli keseluruhan perniagaan KNM pada harga RM3.6 bilion. “Halangan utama kami ketika ini adalah pembiayaan tetapi jika ada pe-
luang, ia akan dilaksanakan,” kata Lee.

Lee yang juga Pemangku Pengerusi KNM berkata, sementara menunggu peluang itu tiba, kumpulan itu akan menumpukan kepada usaha mengukuhkan kedudukannya bagi merebut peluang yang kembali muncul dalam industri minyak dan gas.

Antaranya, beliau berkata, KNM akan memperkuatkan barisan lembaga pengarah dengan mencari calon berpotensi bagi mengisi kerusi lembaga pengarah.
“Kami akan terus mencari komposisi lembaga pengarah yang kukuh dengan memastikan ia dianggotai barisan individu berpengalaman dan berkemahiran,” katanya.

Mengenai nilai tempahan bagi peralatan keluarannya tahun ini, Lee berkata, kumpulan itu menjangkakan mendapat tempahan eksport bernilai RM3 bilion berbanding RM2.1 bilion tahun ini.

“Tempahan dijangka lebih tinggi tahun ini berbanding tahun lalu. Pada 2009, pasaran sangat teruk namun kami mampu mendapat tempahan bernilai RM1.5 bilion,” katanya.

Keadaan pasaran yang lemah tahun lalu berikutan krisis ekonomi global menyebabkan keuntungan bersih bagi 2009 jatuh kepada RM171 juta daripada RM336.4 juta sebelumnya

No comments:

Post a Comment