Friday, June 11, 2010

WSC perluas operasi minyak, gas penuhi permintaan

2010/06/12
PENYEDIA perkhidmatan minyak dan gas, Wah Seong Corp (WSC) Bhd, kini memperluas operasi minyak dan gasnya bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk pembangunan laut dalam dunia.

Timbalan Pengarah Urusannya, Giancarlo Maccagno menafikan laporan baru-baru ini bahawa konsortium itu yang membabitkan Bredero Shaw dan dua firma ekuiti swasta yang dikenali sebagai 4D dan Sophia, dipilih berbanding WSC untuk Socotherm, sebuah syarikat Itali, sebagai halangan kecil. “WSC menganggapnya sebagai kelaziman dalam proses bidaan. Kedudukan hampir monopoli oleh konsortium itu di kebanyakan kawasan, sebenarnya adalah peluang untuk kami berikutan penyertaannya dalam pasaran ini dilihat sebagai memastikan persekitaran yang kompetitif,” katanya kepada media selepas mesyuarat agung tahunan syarikat itu di Pulau Pinang, semalam. Maccagno berkata, syarikat juga merancang membuka kilang penyalut paip di Eropah bagi menyediakan perkhidmatan yang lebih baik di rantau itu.

Beliau bagaimanapun enggan menyatakan secara khusus negara di Eropah itu.

Pengarah Urusan dan Ketua Eksekutif WSC, Chan Cheu Leong berkata, syarikat juga sedang mengkaji penggabungan dan pengambilalihan (M&A) bagi meningkatkan lagi pertumbuhan masa depannya.

“Masanya tetap untuk mengkaji secara agresif M&A memandangkan pelbagai penemuan dalam bidang laut dalam menawarkan peluang besar untuk syarikat membekalkan teknologi penyalut yang baharu dibangunkannya untuk projek seumpama itu,” katanya.
Beliau menambah, syarikat juga melihat peluang besar untuk operasi minyak dan gasnya di laut dalam `Segi Tiga Emas’ Brazil, Teluk Mexico dan Afrika Barat.

“Industri minyak dan gas memperlihatkan kira-kira AS$170 bilion dibelanjakan untuk penerokaan dan pengeluaran laut dalam dalam tempoh lima tahun akan datang, 75 peratus di kawasan Segi Tiga Emas itu,” katanya.

Chan berkata, pembangunan laut dalam pada masa ini membuka peluang memandangkan WSC adalah antara beberapa syarikat yang mempunyai teknologi dan rekod kerja yang baik. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment