Thursday, May 27, 2010

Compugates teroka bidang penanaman pokok gaharu

2010/05/28
SYARIKAT berkaitan teknologi maklumat dan komunikasi, Compugates Holdings Bhd mempelbagaikan perniagaannya dengan meneroka bidang penanaman gaharu.

Menerusi anak syarikatnya, Compugates Marketing Sdn Bhd, ia akan menanam kira-kira 27,000 pokok gaharu di tanah seluas 54 ekar di Kuala Kangsar, Perak. Pengarah Urusan Compugates Marketing, Goh Kheng Peow, berkata syarikat itu memutuskan meneroka bidang perniagaan berkenaan berikutan potensi besar pasaran dan produk berasaskan gaharu yang mana ketika ini negara pengeluar hanya mampu membekalkan kira-kira 30 peratus daripada keperluan dunia. “Justeru, pembabitan kami dalam bidang ini dijangka mampu menjana pulangan tinggi kepada syarikat pada masa akan datang,” katanya pada majlis memeterai perjanjian dengan Envirotech Management Sdn Bhd di Petaling Jaya, Selangor, semalam.

Compugates Marketing diwakili Pengerusi Compugates Holdings, Tan Sri Asmat Kamaludin, manakala Envirotech Management oleh Pengarah Urusannya, David Ho Kwan Meng.

Menerusi perjanjian itu, Envirotech Management akan menyediakan perkhidmatan lengkap mengenai keseluruhan aspek perniagaan berkaitan gaharu kepada Compugates Marketing.

Goh berkata, Compugates Marketing akan menanam kira-kira 500 pokok gaharu bagi setiap ekar ladangnya di Kuala Kangsar yang mana nilai setiap pokok ketika dituai pada usia lima tahun dianggarkan antara RM3,000 hingga RM6,000 bergantung kepada kualiti.

No comments:

Post a Comment