Tuesday, April 19, 2011

Affin Holdings mahu tukar status PT Bank Ina Perdana

Affin Holdings mahu tukar status PT Bank Ina Perdana


2011/04/19

AFFIN Bank Bhd dijangka menyelesaikan pengambilalihan bank Indonesia, PT Bank Ina Perdana sebelum Jun ini.
Apabila selesai, bank milik penuh Affin Holdings Bhd, iaitu kumpulan dikuasai Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) akan menukar status bank konvensional Indonesia yang mempunyai kelebihan dalam segmen pembiayaan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) itu, kepada sebuah bank Islam. Pengerusinya Affin Bank, Jeneral (B) Tan Sri Mohd Zahidi Zainuddin, berkata penukaran status Bank Ina Perdana itu akan dilaksanakan secara berperingkat dan dijangka mengambil selama dua tahun untuk diselesaikan.
“Affin Bank sudah pun memperoleh kelulusan daripada Bank Negara Malaysia bagi pengambilalihan Bank Ina Perdana, kami kini hanya menunggu kelulusan dari pihak bank pusat Indonesia, iaitu Bank of Indonesia dan dijangka akan diperoleh sebelum Jun ini.

“Apabila keseluruhan proses pengambilalihan itu selesai kelak, kami akan menukar status perkhidmatan perbankan konvensional bank itu kepada perbankan Islam,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat agung tahunan (AGM) Affin Holdings Bhd, di Kuala Lumpur, semalam.

Mohd Zahidi berkata, langkah kumpulan itu memilih melaksanakan sistem perkhidmatan Islam untuk Bank Ina Perdana adalah sebagai usaha meningkatkan lagi jangkauan perkhidmatan perbankan Islam Affin di Indonesia.
“Kehadiran kami (Affin Bank) di republik itu amat kena pada waktunya kerana pasaran sektor kewangan negara itu berpotensi berkembang dengan lebih meluas berdasarkan kepada jumlah penduduknya yang ramai, iaitu ke-4 paling ramai di dunia,” katanya.

No comments:

Post a Comment