Tuesday, April 19, 2011

Warga Australia disaran makan daging unta

Warga Australia disaran makan daging unta


2011/04/19
SYDNEY: Daging unta boleh menjadi eksport terbaru Australia menjelang awal 2012 sekiranya seorang ahli perniagaan Mesir berjaya dengan cubaan membuka rumah penyembelihan dan kilang memproses daging di sebuah bandar di Australia Selatan.

Magdy El Ashram bukan hanya akan membawa daging unta yang disifatkan beliau sihat berbanding daging lembu untuk mendapat perhatian pengguna seluruh dunia tetapi ia juga akan mengurangkan unta liar di Australia yang menjadi masalah ekologi serius dan menghasilkan 300 peluang kerja di sebuah tempat yang memerlukannya. “Daging unta adalah lebih baik berbanding daging lembu, ia kurang lemak berbanding daging lain. Jika anda meletakkan daging lembu, kambing, kangaru, atau sebarang daging lain daging unta adalah kurang lemak berbanding semua itu,” katanya. “Unta adalah makanan popular di Asia Barat, Afrika Utara dan Eropah manakala Australia mempunyai sumber bagi menyediakan daging itu kepada mereka yang gemarkannya.”

Ia mula diperkenalkan pada 1840 kepada India bagi kemudahan pengangkutan, pada masa ini lebih sejuta unta liar berkeliaran di sekitar kawasan tiga juta kilometer persegi di pedalaman Australia, membiak pada kadar dua kali ganda berbanding populasi mereka setiap sembilan tahun.

Kerajaan Persekutuan Australia menyediakan A$19 juta (RM60.5 juta) sejak empat tahun lalu untuk membantu menguruskan unta liar dan satu program membunuh unta bermula tahun lalu. Haiwan terbabit menyebabkan kerugian lebih A$10 juta (RM32 juta) setahun terhadap ekosistem pedalaman. – Reuters

No comments:

Post a Comment