Monday, November 29, 2010

Melaka & Negeri Sembilan: Honda rakan strategik UTem

Oleh Muhammad Hatim Ab Manan
bhnews@bharian.com.my
2010/11/30
MELAKA: Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) menjadikan kilang pemasangan kereta Honda di Kawasan Perindustrian Pegoh Alor Gajah sebagai rakan strategik untuk pelajarnya mendalami bidang kejuruteraan automotif, teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) serta Pengurusan Teknologi selaras dengan kursus ditawarkan universiti berkenaan.

Usaha sama itu tercapai menerusi lawatan diketuai Pengarah Pusat Jaringan Industri & Komuniti (ICNet) UTeM, Prof Madya Dr Chong Kuan Eng bersama 30 kakitangan akademik dan pentadbiran yang mewakili semua fakulti di UTeM.
Ia membabitkan Fakulti Kejuruteraan Pembuatan (FKP), Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM), Fakulti Kejuruteraan Elektrik (FKE), Fakulti Kejuruteraan Elektronik & Kejuruteraan Komputer (FKEKK), Fakulti Teknologi Maklumat & Komunikasi (FTMK), Fakulti Pengurusan Teknologi & Teknousahawanan (FPTT) serta Pusat Pengajian Siswazah (PPS) yang menjadi pusat menguruskan pengajian di peringkat sarjana dan doktor falsafah. Rombongan delegasi UTeM disambut Pengarah Urusan Honda, Azminuddin Abdullah yang memberikan taklimat mengenai operasi di kilang berkenaan.

Dr Chong berkata, objektif lawatan ini bagi mengeratkan lagi hubungan sedia terjalin dan mahu ia dimeterai menerusi memorandum persefahaman sebagai tanda komitmen bersama memajukan universiti itu.

"Kerjasama sebegini bersesuaian apabila Honda dan UTeM yang memfokus bidang teknikal dan kejuruteraan, bergandingan untuk memantapkan industri automotif hingga ke peringkat antarabangsa,'' katanya.

Sempena lawatan itu juga, kedua pihak mencapai persetujuan berkongsi kepakaran dan pengalaman masing-masing membabitkan program latihan industri bagi staf dan pelajar, kajian serta penyelidikan, perkongsian kemudahan penyelidikan dalam bidang kejuruteraan.
UTeM pula menyediakan peluang kepada kakitangan Honda Alor Gajah untuk melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana muda muda dan doktor falsafah dalam bidang kejuruteraan.

Kilang Honda di Alor Gajah beroperasi sepenuhnya menggunakan peralatan kejuruteraan termaju Jepun dan mampu memasang 180 unit sehari merangkumi model popular seperti Accord, City dan CRV.

No comments:

Post a Comment