Monday, November 15, 2010

Scomi, EPI teroka projek monorel India

2010/11/16
SCOMI Engineering Bhd bekerjasama dengan Engineering Projects (India) Ltd (EPI) untuk meneroka potensi pelaksanaan projek monorel di bandar India dan rantau Asia Selatan.

Susulan itu, anak syarikatnya, Scomi Engineering memeterai memorandum persefahaman (Mou) dengan EPI, cabang pelaburan terkemuka kerajaan India bagi tujuan itu. “Secara bersama, kami akan meninjau projek pengangkutan awam berdasarkan model Perkongsian Awam-Swasta di bandaraya India yang lain. “Buat masa ini, kami sedang mengintai tiga bandar di sini. Selain India, EPI juga akan melabur di Sri Lanka dan Bangladesh," kata Ketua Eksekutifnya, Shah Hakim Zain.

“Menjelang 2011, kami akan mendapatkan sekurang-kurangnya satu projek,” katanya selepas majlis memeterai MoU itu di New Delhi, semalam.

Majlis berkenaan disaksikan Menteri Industri Berat dan Perusahaan Awam India, Vilasrao Deshmukh.

Shah Hakim berkata, pakatan itu langkah strategik untuk memantapkan kehadirannya dalam sektor prasarana pengangkutan awam India, selepas projek monorel di Mumbai.
“EPI adalah syarikat prasarana besar, mereka boleh mendapatkan pembiayaan dan Scomi pula di bahagian kejuruteraan, pemerolehan dan pembinaan (EPC),” katanya. –

No comments:

Post a Comment