Sunday, November 28, 2010

MISC tumpukan semula perniagaan perkapalan

2010/11/29
MISC Bhd, syarikat perkapalan yang dimiliki PETRONAS, bersedia menumpukan semula perhatian kepada perniagaan perkapalan di Asia mulai tahun depan khususnya di India susulan perkembangan pesat sektor berkenaan.

Naib Presiden Perniagaan Perkapalannya, Baharuddin Arbak, berkata dengan menambahkan pusat persinggahan pelabuhan di India dan rantau Asia Tenggara, MISC sekali lagi bersedia mengukuhkan dirinya sebagai syarikat pengangkutan pilihan di rantau Asia dan Oceania. “Kami kini sedang mengembangkan operas di pasaran strategik dan akan memberi tumpuan kepada perdagangan antara Asia, India dan China. “Perkhidmatan pengangkutan kian berkembang di rantau ini dan kami juga meninjau peluang mengembangkan operasi ke benua kecil India,” katanya di New Delhi, baru-baru ini.

MISC sebelum ini telah memeterai perjanjian usaha sama dengan Crescent Shipping Agency India Ltd, ejen pihak ketiganya, untuk membentuk MISC Agencies India Pvt Ltd, bagi menerajui operasi di India.

Pada Oktober lalu, MISC mencatat sejarah apabila syarikat pengangkutan itu memperkenalkan perkhidmatan menghantar produk halal antara dua ekonomi paling pesat berkembang iaitu China dan India menerusi Perkhidmatan Ekspres Halal.

Kapal pertamanya tiba di Pelabuhan Chennai pada lewat Oktober.
“Perkhidmatan ini menawarkan transit paling cepat ke China dari pantai timur India, dalam tempoh sembilan hari ke Shanghai, berbanding syarikat lain selama 13 hari,” kata Pengurus Besar MISC Agencies India, Kapten (B) Mahapatra.

Pada Jumaat, MISC India membuka pejabat barunya di India, yang kedua selepas ibu pejabatnya di Mumbai.

Selain India, syarikat Malaysia itu juga bercadang mengukuhkan perkhidmatan sedia ada di Bangladesh, Pakistan dan Sri Lanka tahun depan. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment