Sunday, November 28, 2010

UBASB sasar lahir 3,000 usahawan

Oleh Omar Osman
bhbiz@bharian.com.my
2010/11/29


RAHMAN menyampai set Ayamas kepada seorang peserta program usahawan bistari Ayamas di Sungai Petani, Kedah, kelmarin.Model perniagaan Sudut Ayamas beri peluang ibu tunggal, suri rumah

USAHAWAN Bestari Ayamas Sdn Bhd (UBASB) yang terbabit secara langsung membangunkan usahawan Bumiputera dalam perniagaan runcit produk Ayamas, menyasar melahirkan lebih 3,000 usahawan di bawah model perniagaan Sudut Ayamas yang diperkenalkannya menjelang 2014.
Pengarahnya yang juga Pengurus Besar KFC Marketing Sdn Bhd, Nasharuddin Shukor, berkata program itu khusus memberi peluang kepada ibu tunggal dan suri rumah yang berpendapatan rendah menceburi perniagaan. Katanya, menerusi program itu, pihaknya memperkenalkan jenama baru iaitu pek jimat Ayamas untuk ditempatkan di kawasan perumahan dan lokasi strategik.

“Sejak dilancarkan di Johor pada November 2009, seramai 206 peserta dipilih menyertai program itu dan kini bergelar Usahawan Bestari Ayamas, kita berharap jumlahnya meningkat kepada 400 orang menjelang akhir tahun ini.

“Mulai tahun depan dan 2012, kita bercadang melatih 500 usahawan setahun dan akan meningkat sekali ganda pada 2013 agar mencapai lebih 3,000 usahawan pada 2014,” katanya selepas majlis perasmian Program Usahawan Bestari 2010 Peringkat Zon Utara di Sungai Petani, Kedah, baru-baru ini.

Program Usahawan Bestari itu dianjur oleh Johor Corporation (JCorp) dengan kerjasama Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan disertai seramai 400 peserta dari Perak Utara, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis.
Hadir sama, Naib Presiden Eksekutif (Pembangunan dan Perniagaan) JCorp, Abdul Rahman Sulaiman; Ketua Penolong Pengarah Kanan Pembangunan Perniagaan, Pemasaran dan Pembangunan Usahawan Kecil MITI, Mohd Mahil Ahmad dan Pengarah Perundangan dan Hal Ehwal Korporat KFC Holding (M) Bhd, Zam Mustamam.

Nasharuddin berkata, usahawan yang menyertai program itu akan diberikan sebuah peti sejuk berserta rak pameran direka khas supaya sesuai diletak di rumah.

Selain itu, beberapa produk Ayamas yang ditin dan dibotol serta produk sejuk beku Ayamas Pek Jimat turut dibekalkan kepada usahawan terbabit.

“Selain memperkukuhkan jenama Ayamas di pasaran, matlamat kita ialah membantu usahawan kecil, terutama suri rumah dan ibu tunggal yang mana mereka perlu menyediakan modal RM1,000 untuk set itu,” katanya

No comments:

Post a Comment