Tuesday, September 21, 2010

AirAsia tawar tambang KL-Tokyo RM180

2010/09/22
AIRASIA Bhd, syarikat penerbangan tambang murah antarabangsa pertama yang melakukan penerbangan ke lapangan terbang Haneda di Jepun merancang memulakan perkhidmatan antara Tokyo dan Kuala Lumpur dengan tambang serendah AS$58 (RM180) dan berhasrat meluaskan perkhidmatannya ke tiga lagi lapangan terbang Jepun.

Dalam satu langkah yang akan menyemarakkan lagi persaingan harga untuk laluan penerbangan Jepun, tambang berharga 5,000 yen itu ditawarkan dari Disember hingga Julai 2011, iaitu selepas itu harga tambangnya bermula dari 10,000 yen (AS$116), dengan tempat duduk premium berharga 48,000 yen. Ia lebih murah berbanding harga semasa antara AS$650 hingga AS$2,000 untuk laluan sama ditawarkan syarikat penerbangan lain seperti Japan Airlines, All Nippon Airways, Penerbangan Malaysia (MAS) dan Cathay Pacific. Harga ditawarkan itu menjejaki harga tiket serendah 4,000 yen bagi laluan antara Shanghai dan lapangan terbang Ibaraki, 85 kilometer di utara Tokyo ditawarkan syarikat China, Spring Airlines.

Syarikat penerbangan tambang murah berdepan kesukaran berkembang ke Jepun sebelum ini berikutan kos buruh yang tinggi dan ruang terhad yang ada pada lapangan terbang utama.

Bagaimanapun, lapangan terbang Haneda yang lebih dekat dengan pusat bandar raya Tokyo berbanding lapangan terbang antarabangsa utamanya, Narita akan membuka landasan keempatnya bulan depan, manakala satu pakatan langit terbuka baru akan mengurangkan sekatan kerajaan terhadap syarikat penerbangan untuk keluar dan masuk ke Jepun.

No comments:

Post a Comment