Wednesday, September 29, 2010

Visi Maybank terulung rantau Asia

Oleh Ahmad Farizal Hajat

2010/09/30
Tingkat usaha kembangkan perniagaan dalam lima tahun

MALAYAN Banking Bhd (Maybank) akan memberi perhatian khusus kepada usaha mengembangkan perniagaannya di luar negara dalam tempoh lima tahun ini bagi mencapai misinya menjadi antara institusi perbankan terulung rantau ini.

Presiden dan Ketua Eksekutifnya, Datuk Seri Abdul Wahid Omar, berkata Maybank yang kini adalah bank keenam terbesar Asia Tenggara dari segi aset, menyasarkan menggandakan sumbangan perniagaan luar negara kepada keuntungannya kepada 40 peratus menjelang 2015 daripada hanya 21 peratus sekarang. Aspirasi Maybank adalah menjadi peneraju sektor perbankan serantau dalam tempoh lima tahun akan datang, justeru tumpuan ketika ini adalah menggandakan sumbangan operasi luar negara kepada keuntungan kumpulan kepada 40 peratus dan kami sedang bergerak ke arah itu, katanya pada sidang media selepas mesyuarat agung (AGM) kumpulan perbankan itu di Kuala Lumpur, semalam. Hadir sama, Pengerusi Maybank, Tan Sri Megat Zaharuddin Megat Mohd Nor, dan Ketua Pegawai Kewangan Maybank, Khairussaleh Ramli.

Ketika ini, Maybank, institusi perbankan tempatan terbesar negara dari segi aset itu, memiliki operasi di tujuh daripada 10 buah ASEAN termasuk rangkaian terbesarnya di Indonesia, Filipina, Singapura, Vietnam dan Kemboja.

Daripada tujuh negara itu, Indonesia dan Singapura menjadi penyumbang utama keuntungan operasi luar negaranya dengan masing-masing menyumbang RM238 juta dan RM818 juta pada tahun kewangan berakhir 30 Jun lalu.

Abdul Wahid menjangkakan, perniagaan Maybank di dua republik itu akan kekal sebagai peneraju sumbangan operasi perbankan luar negaranya.
Kumpulan menumpukan perhatian dalam lima bidang utama di Indonesia terutama dalam segmen pembiayaan perkapalan, pengangkutan dan telekomunikasi, selain memperluaskan rangkaian cawangannya kepada 450 daripada 290 ketika ini.

Di Singapura pula, kumpulan akan meningkatkan operasi pembiayaan bagi segmen automotif, katanya.

Abdul Wahid berkata, langkah itu juga akan membolehkan unit perbankan Islam kumpulan itu, Maybank Islamic Bank Bhd menjadi peneraju sektor perbankan Islam di Asean menjelang 2015

No comments:

Post a Comment