Wednesday, September 1, 2010

DRB-HICOM mahu keluar kereta sport mesra alam

Oleh Shahrizan Salian
shahrizan@bharian.com.my
2010/09/02


MODEL Westfields Sportscars antara kereta sport yang dikeluarkan Potenza Sports Cars Ltd.Realisasi wawasan mereka cipta kenderaan berjenama sendiri

DRB-HICOM Bhd akan mengeluarkan kereta sport mesra alam mampu milik untuk pasaran tempatan dan Asia Pasifik secara usaha sama dengan firma dari United Kingdom, Potenza Sports Cars Ltd (PSC). Ia susulan selesainya daya maju yang dilaksanakan kedua-dua syarikat itu April lalu. Perjanjian bagi usaha sama itu dimeterai kedua-dua syarikat itu di Shah Alam semalam.

Pada majlis itu DRB-Hicom diwakili Pengarah Urusan Kumpulannya, Datuk Seri Mohd Khamil Jamil, manakala PSC oleh Pengeru-sinya, Frank Turner. Ia disaksikan Pengarah Perdagangan dan Pelaburan Suruhanjaya Tinggi British di Kuala Lumpur, Trevor Lewis.

Mohd Khamil dalam kenyataannya mengumumkan usaha sama itu berkata salah satu bidang yang akan dilaksanakan kedua-dua pihak bakal menyaksikan pengeluaran rangkaian model kereta sport baru yang canggih dan berteknologi maju buatan Malaysia.

“Bagi DRB-HICOM, ini adalah langkah besar ke arah merealisasikan wawasan kumpulan untuk mereka cipta dan menghasilkan jenama kenderaan sendiri dengan kerjasama rakan global,” katanya.
Mohd Khamil berkata, kerjasama itu akan turut menyaksikan penubuhan sebuah syarikat usaha sama yang akan menjadi pengimport eksklusif, pengeluar dan pengedar kereta sport Potenza, termasuk varian elektrik dan hibrid untuk pasaran domestik dan rantau Asia Pasifik.

Katanya, syarikat usaha sama itu akan mengeksport komponen dan peralatan CKD buatan Malaysia ke PSC bagi tujuan pemasangan di kilangnya di United King-dom untuk pasaran Eropah dan negara berpotensi lain.

“Peralatan CKD dan unit CBU itu akan dihasilkan di kompleks automotif DRB-Hicom di Pekan. Kami menjangkakan pengeluaran akan bermula menjelang 2012,” katanya.

PSC adalah sebahagian daripada Kumpulan Potenza - merangkumi Potenza Technology dan Potenza Enterprises yang terbabit dalam pembangunan teknologi untuk pesawat dan aplikasi automotif, penjagaan kesihatan dan ortopedik.

Ia memiliki rangkaian pengeluar kereta lumba Westfield Sportscars dan GTM Cars yang mengeluarkan 300 hingga 400 unit kenderaan setahun, dijual secara CBU dan komponen.

No comments:

Post a Comment