Tuesday, September 28, 2010

Cypark sasar kembang operasi ke luar negara

2010/09/29
CYPARK Resources Bhd (CRB), syarikat pengurusan sisa buangan pepejal yang akan disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia 15 Oktober ini, menyasar mengembangkan operasinya ke luar negara dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Ketua Eksekutifnya, Daud Ahmad, berkata CRB, iaitu syarikat pengurusan sisa buangan pepejal tunggal yang beroperasi secara komersial di negara ini, sudah mendapat pelawaan daripada beberapa pihak khususnya dari Indonesia dan Thailand. Katanya, syarikat itu kini diberi kepercayaan oleh kerajaan untuk mengurus 16 kawasan pelupusan sampah di lima negeri dan dijangkakan meraih sebahagian besar kontrak penutupan 112 tapak pelupusan sampah di seluruh negara di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10). “Kami mahu mengukuhkan kedudukan di peringkat domestik terlebih dulu yang mana selepas tiga hingga lima tahun akan datang, barulah kami rasa sesuai untuk mula mengembangkan pasaran ke luar negara,” katanya selepas pelancaran prospektus syarikat itu yang disempurnakan oleh Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin di Kuala Lumpur, semalam. Hadir sama Pengerusi CRB, Tan Sri Razali Ismail.

Sempena penyenaraiannya, CRB membuat tawaran awam permulaan (IPO) 30 juta saham biasa baru bernilai 50 sen seunit pada harga RM1.10 sesaham.

Daripada jumlah itu, lima peratus atau 7.25 juta saham diperuntukkan bagi langganan awam.

Daud berkata, sebagai peneraju dalam bidang pengurusan sisa buangan pepejal di negara ini, CRB sudah membangunkan sistem dikenali SER bagi menutup kawasan pembuangan sampah secara sistematik dengan memastikan air lelehan tidak terserap ke dalam tanah dan gas yang terhasil dapat dilepaskan dengan selamat.
Beliau berkata, antara rekod pencapaian cemerlang syarikat itu ialah kejayaan penutupan kawasan pembuangan sampah di Taman Beringin Kuala Lumpur.

“Selain itu, 16 projek penutupan kawasan pelupusan sampah yang kami sedang usahakan juga berjalan lancar mengikut jadual,” katanya.

Sementara itu, Razali berkata, sebahagian besar daripada dana yang bakal dijana daripada IPO syarikat itu akan digunakan untuk modal kerja dan mengembangkan perniagaan

No comments:

Post a Comment