Thursday, September 30, 2010

ING Insurance, Public Bank tubuh takaful keluarga

2010/10/01
ING Insurance Bhd dan Public Bank Bhd akan menubuhkan syarikat perniagaan takaful keluarga secara usaha sama tahun depan, kata Ketua Pegawai Kewangan ING Insurance, Anusha Thavarajah.

Kami sudah menerima lesen daripada Bank Negara Malaysia, tetapi syarikat itu akan ditubuhkan awal tahun depan, katanya selepas taklimat mengenai Dinamik Industri Insurans Hayat Malaysia di Kuala Lumpur, semalam. Anusha, yang juga Ketua Pegawai Risiko syarikat itu berkata, Public Bank akan memegang 60 peratus pegangan dalam usaha sama itu dengan bakinya dipegang oleh ING Insurance. Beliau menjangkakan syarikat perniagaan takaful keluarga usaha sama itu mampu menguasai 20 peratus pasaran dan menyumbang antara 10 hingga 15 peratus pendapatan syarikat itu dalam lima tahun akan datang.

Pada taklimat itu, Anusha berkata, wujud peluang besar yang tersedia dalam perniagaan takaful keluarga di Malaysia dan beliau menjangkakan pasarannya berkembang pada purata 26 peratus setahun dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Ia disebabkan kadar penembusan bagi takaful keluarga hanya tujuh peratus berbanding 40 peratus bagi insurans konvensional, katanya.
Industri takaful dijangka berkembang pantas berikutan kemajuan pesat industri kewangan Islam, katanya.
Ketua Pegawai Pelaburan ING Insurance, Mark Wang, menjangkakan pasaran akan turun naik disebabkan pertumbuhan ekonomi yang perlahan.

No comments:

Post a Comment