Monday, September 27, 2010

Payar Investment, Camco jalin kerjasama

2010/09/28
KHAZANAH Nasional Bhd, menerusi anak syarikat milik penuhnya, Payar Investment Ltd, menjalin usaha sama dengan Camco International Ltd, syarikat teknologi hijau United Kingdom (UK) untuk menubuhkan sebuah syarikat pengurangan bahan buangan di Asia Tenggara.

Sayap pelaburan kerajaan itu dalam kenyataannya, berkata syarikat usaha sama itu akan menumpukan pelaburan dalam projek pemerosesan bahan buangan kepada tenaga, pembangunan kredit karbon dan perkhidmatan perundingan dengan modal permulaan AS$30 juta (RM92.7 juta). Pengarah Urusannya, Tan Sri Azman Mokhtar (atas), berkata usaha sama itu akan memboleh-kannya meningkatkan pengetahuan dan mewujudkan platform perniagaan untuk melaksanakan projek-projek Mekanisma Pembangunan Bersih di Malaysia dan Asia Tenggara. “Usaha sama itu diharap dapat menyumbang kepada sasaran Malaysia dalam mengurangkan tahap pelepasan produk keluaran kasar sebenar menjelang 2020.

"Ia juga akan berperanan sebagai jentera untuk membangunkannya secara komersial sebagai sebahagian daripada komponen Model Ekonomi Baru, selain menangani keperluan kritikal dalam meningkatkan kesedaran dan sokongan mengenai isu-isu perubahan iklim di Malaysia.

“Adalah diharapkan ia dapat menyumbang dengan lebih ketara terhadap komitmen yang dibuat di Copenhagen lewat tahun lalu untuk mengurangkan pelepasan karbon sebanyak 40 peratus menjelang 2020," katanya.

Sebahagian daripada transaksi itu, Khazanah akan melabur RM9.1 juta dalam Camco menerusi langganan lima peratus saham biasa pada harga 20 pence sesaham.
Khazanah juga akan memperoleh 19.6 peratus saham baru dalam Camco, yang akan memberikan syarikat itu pegangan kepentingan keseluruhan dalam Camco sebanyak 23 peratus.

Camco kini memiliki operasi di Amerika Syarikat (AS), Eropah, China, Afrika, Russia dan Asia Tenggara

No comments:

Post a Comment