Tuesday, October 12, 2010

AirAsia X kaji tambah laluan

2010/10/12
AIRASIA X mengkaji kemungkinan menambah laluan baru ke Jeddah dan Sydney susulan permintaan daripada pengguna, kata Ketua Eksekutifnya, Azran Osman-Rani.

Beliau berkata, laluan berkenaan adalah popular dan negara kerugian banyak wang kerana penumpang terpaksa membayar lebih untuk ke destinasi berkenaan kerana tidak banyak pilihan. “Banyak tempat yang kita rugi dari segi kos peluang dan penumpang terpaksa membayar lebih daripada RM3,000 untuk ke Jeddah atau Sydney,” katanya kepada pemberita selepas Forum CEO StarBiz-ICR Malaysia 2010 di Kuala Lumpur semalam.
“Malaysia pada masa ini mempunyai kurang daripada separuh dan selalunya satu pertiga daripada jumlah penerbangan terus ke ibu kota berkenaan berbanding Singapura dan Bangkok,” katanya.

Singapura dan Bangkok menyediakan sehingga empat syarikat penerbangan yang berlainan, yang menyediakan perkhidmatan ke laluan strategik itu berbanding hanya satu syarikat penerbangan di Malaysia, kata Azran.

“Kita ketinggalan jauh berbanding Singapura dan Thailand. Laluan-laluan ini penting, bukan saja bagi pelancongan, malah juga bagi pusat ekonomi utama, aliran perdagangan dan pelaburan, dan juga hubungan pendidikan,” katanya.

“Untuk menjadi peserta pendidikan yang kukuh, Malaysia memerlukan hubungan udara terus yang ekonomi dari segi kos,” kata Azran dan menambah bahawa AirAsia X bersedia untuk terbang ke Jeddah dan Sydney, dan kini menunggu kelulusan kerajaan.
Sementara itu, Azran berkata, AirAsia X berharap kerajaan akan menetapkan dasar sama rata yang menggalakkan persaingan dalam Bajet 2011 yang akan dibentangkan Jumaat ini.

Beliau berkata, kerajaan perlu menghapuskan sekatan perlindungan dan monopoli, dan membenarkan syarikat untuk bersaing bagi mewujudkan nilai ekonomi untuk negara.

“Ia tidak akan membabitkan kos pada kerajaan, tetapi ia akan memanfaatkan pengguna dan mewujudkan industri yang sihat,” katanya.

No comments:

Post a Comment