Wednesday, October 20, 2010

Berjaya Corp dibenar buka kilang pasang kenderaan

2010/10/21
BERJAYA Corporation Bhd memperoleh lesen daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri untuk menjalankan operasi kilang pemasang kenderaan komersial, kereta hibrid, kereta elektrik dan kenderaan penumpang mewah di Malaysia.

Kilang berkenaan akan dibangunkan di tapak seluas 40 hektar di Bukit Tagar, Selangor. Pengerusi dan Ketua Eksekutifnya, Tan Sri Vincent Tan berkata, pemberian lesen itu memberi peluang kepada Berjaya Corporation untuk memasang kenderaan komersial dan penumpang di dalam negara.
Ini, katanya, memberikan syarikat itu lebih fleksibiliti dan keupayaan mengawal dari segi kualiti dan harga kenderaannya.

"Selain secara strategik akan melengkap dan memperluaskan rangkaian jenama kenderaan kami yang sedia ada, ia juga adalah satu peluang baik untuk mempromosikan teknologi hijau menerusi pembangunan kenderaan hibrid dan elektrik yang lebih mesra alam," katanya.

Beliau juga berkata Kumpulan itu berharap untuk memperluaskan penguasaannya dalam pasaran kenderaan dan meningkatkan lagi kehadiran di peringkat global.

Berjaya Corp menerusi syarikat 51 peratus miliknya, Changan Berjaya Auto Sdn Bhd diberikan lesen oleh Chang'an Automobile Co Ltd dari China untuk memasang dan mengedarkan kenderaan jenama Chana di Malaysia.
Menerusi Berjaya Brilliance Auto Sdn Bhd pula, kumpulan itu telah dilantik sebagai pemasang dan pengedar kenderaan komersil jenama ERA Jinbei keluaran Shenyang Brilliance Jinbei Automobile Co Ltd.

No comments:

Post a Comment