Wednesday, October 27, 2010

Biocon rancang labur RM500j bina pusat R&D

2010/10/28
FIRMA bioteknologi India, Biocon Ltd merancang melabur RM500 juta untuk membina kemudahan penyelidikan dan pembangunan (R&D) serta pengeluaran bio di taman bioteknologi Bio-XCell di Iskandar Malaysia.

Komitmen daripada salah sebuah syarikat bioteknologi utama Asia itu adalah pelaburan asing terbesar yang diperoleh sektor bioteknologi di Malaysia setakat ini menerusi Malaysian Biotechnology Corporation (BiotechCorp). Ketua Eksekutif BiotechCorp yang juga Pengerusi Bio-XCell, Datuk Iskandar Mizal Mahmood, berkata pelaburan strategik dan berimpak tinggi itu berupaya menggerakkan industri bioteknologi negara ke peringkat seterusnya. “Pelaburan ini akan menjadi pemangkin dalam usaha pengkomersialan BiotechCorp ketika kita mula memasuki fasa kedua Dasar Bioteknologi Negara iaitu Fasa Sains ke Perniagaan,” katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur, semalam.

Kedua-dua pihak bertukar dokumen perjanjian bagi tujuan pelaburan itu selepas Ceramah Global Khazanah oleh Perdana Menteri India, Dr Manmohan Singh di Putrajaya, semalam. Ia disaksikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Iskandar Mizal berkata, pelaburan oleh Biocon itu membolehkan Malaysia memiliki kemudahan pengeluaran biosimilar dan biofarmaseutikal canggih yang pertama.

Katanya, kehadiran Biocon akan merangsang pertumbuhan sektor terbabit kerana ia menyediakan peluang komersial untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) bioteknologi selain mengembangkan perkhidmatan dan produk tempatan.
“Kami juga menjangkakan kehadiran lebih banyak gergasi global dalam bioteknologi yang mempunyai pakatan dengan Biocon, sekali gus memacu sektor ini ke tahap baru,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi dan Pengarah Urusan Biocon, Kiran Mazumdar Shaw, berkata Malaysia adalah destinasi dunia yang menarik untuk bioteknologi, disokong oleh infrastruktur bertaraf dunia serta insentif cukai yang menarik.

“Pelaburan di Malaysia akan menyediakan kami lokasi antarabangsa yang strategik dari segi geografi memandangkan kedudukannya yang dekat dengan India.

“Biocon bangga kerana menjadi perintis dalam peluang baru ini ketika kami menyesuaikan operasi penyelidikan dan pembuatan bio dengan kemudahan di Malaysia untuk memperoleh kelebihan dari segi persaingan global,” katanya.

Biocon, yang beribu pejabat di Bangalore mempunyai pejabat perwakilan di Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK) dan Abu Dhabi.

Produk keluaran firma itu dipasarkan ke 40 negara menerusi rangkaian formulasi dosej dalam kategori kardiologi, diabetologi, nefrologi, onkologi dan segmen terapi khusus lain.

No comments:

Post a Comment