Tuesday, October 12, 2010

YTL lancar TV hibrid 2011

Oleh Shahrizan Salian
shahrizan@bharian.com.my
2010/10/12


WISER memberi penerangan mengenai fungsi TV hibrid di Kuala Lumpur, semalam.Perkhidmatan baru jadikan negara hab operasi media digital

YTL Communications Sdn Bhd bakal melancarkan perkhidmatan televisyen hibrid yang menggabungkan keupayaan siaran isi kandungan dan internet secara digital sepenuhnya menggunakan platform rangkaian generasi keempat (4G). Perkhidmatan yang bakal dilancarkan tahun depan itu direalisasikan susulan pemeteraian perjanjian perkhidmatan dan pelesenan antara unit perniagaan internet konglomerat YTL Corporation Bhd itu dengan penyedia penyelesaian televisyen hibrid utama global yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS), Sezmi Corporation.
Berikutan itu rakyat negara ini akan berpeluang mendapatkan satu lagi perkhidmatan televisyen berbayar dengan isi kandungan bermutu tinggi selain Astro dan televisyen protokol Internet (IPTV) yang dikendalikan Telekom Malaysia Bhd.

Pengarah Urusan YTL Corporation dan Pengerusi Eksekutif YTL Communications, Tan Sri Dr Francis Yeoh, berkata pengenalan perkhidmatan baru itu mampu menjadikan Malaysia hab operasi media digital dan siaran televisyen serantau.

Beliau berkata, secara teknikal Malaysia akan menjadi negara pertama di dunia melancarkan perkhidmatan televisyen hibrid secara digital sepenuhnya pada akhir 2011.

“Kumpulan membuat pelaburan besar untuk merealisasikan televisyen hibrid, dan pengguna boleh menjangkakan kadar caj berdaya saing untuk mendapatkannya,” katanya pada sidang media selepas majlis pemeteraian memorandum persefahaman (MoU) antara YTL Communications dan Sezmi Corp di Kuala Lumpur, semalam.
Pada majlis itu, Yeoh dan Ketua Eksekutif YTL Communications memeterai MoU itu bagi pihak syarikat berkenaan manakala Sezmi Corp diwakili oleh pengasas bersamanya, Dr Buno Pati dan Phil Wiser.

Ia disaksikan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed. Hadir sama, Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Tan Sri Khalid Ramli dan Ketua Pengarah Lembaga Pembangunan Perindustrian Malaysia (MIDA), Datuk Jalilah Baba.

Perkhidmatan televisyen hibrid berupaya memberikan siaran televisyen biasa, tayangan atas permintaan dan isi kandungan Internet menggunakan satu jenis peralatan sama ada set televisyen, komputer atau telefon mudah alih menerusi Sezmi Corp yang beribu pejabat di California memperoleh hak pelesenan penyiaran daripada beberapa stesen terkemuka global antaranya CNN, Discovery Channel, ESPN dan CNBC serta hak penyiaran daripada studio perfileman utama dunia seperti Universal Studio dan 20th Century Fox.

Yeoh berkata, YTL Communications turut merancang memperkenalkan isi kandungan tempatan di bawah perkhidmatan televisyen hibrid itu.

“Kami telah menubuhkan unit khas yang berperanan membangunkan isi kandungan tempatan untuk dimuatkan di dalam perkhidmatan ini,” katanya.

YTL Communications, dengan kerjasama Intel Malaysia akan melancarkan perkhidmatan 4G yang berasaskan WiMAX ke seluruh negara pada 18 November ini.

Ia melabur RM2.5 bilion membangunkan teknologi itu yang mempunyai kepantasan lima kali lebih tinggi daripada rangkaian sedia ada.

No comments:

Post a Comment