Tuesday, October 5, 2010

Pengeluaran model 207 jadikan NAM hab Asean

Oleh Ahmad Fiesal Othman
fsal@bharian.com.my
2010/10/06
Kilang Naza di Gurun bakal lancar Peugeot bulan depan

KILANG automotif Naza Group of Companies di Gurun, Kedah bakal menempa nama sebagai hab pertama mengeluarkan kenderaan Peugeot di Asean susulan proses pengeluaran model Peugeot 207 yang bakal dilancarkan bulan depan. Perkara berkenaan juga sudah mendapat pengesahan daripada PSA Peugeot Citroen, pengeluar kereta Perancis itu. Ia susulan lawatan Ketua Operasi Asia PSA Group, Gregoire Olivier, ke kilang Naza Automotive Manufacturing (NAM) di Gurun, semalam bagi menyaksikan sendiri persiapan pengeluaran model Peugeot pertama di Asean itu.

Pengerusi Eksekutif Bersama Naza Group, SM Nasarudin SM Nasimuddin, berkata persiapan pengeluaran model 207 itu yang sebelum ini dikenali dengan nama kod T33 berjalan lancar dan mengikut jadual ditetapkan.

Beliau yang juga Ketua Eksekutif Nasim Sdn Bhd (NSB), pengedar tunggal dan eksklusif jenama Peugeot di negara ini berkata, 207 yang dihasilkan di NAM dengan bantuan teknikal daripada Automobiles Peugeot adalah setanding dengan model dikeluarkan di Eropah.

“Lawatan oleh Olivier adalah detik penting dalam kerjasama Naza Group dan Peugeot. Ia menjadi bukti sokongan dan keyakinan mereka terhadap kualiti pengeluaran, kakitangan dan asas vendor tempatan kami,” katanya dalam kenyataan.
SM Nasarudin berkata, pihaknya menyambut baik perkembangan itu dan bertekad memastikan sistem dan persiapan untuk pelancaran 207 berjalan baik.

“Ia langkah pertama ke arah meningkatkan kehadiran Peugeot di Asean dengan Malaysia sebagai hab.

“Sokongan PSA Group adalah petunjuk kesungguhan mereka meningkatkan kecekapan sistem pengeluaran globalnya,” kata SM Nasarudin.

Sejumlah 5,000 unit 207 dijangka dikeluarkan setahun di NAM bagi memenuhi permintaan pasaran domestik dan Asean.

Dalam lawatan itu juga, Olivier dan Pengarah Jualan Operasi Asia PSA Group, Jean-Yves Dossal diberi taklimat mengenai perkembangan terkini di kilang yang bernilai RM500 juta itu oleh kakitangan NAM dan Automobiles Peugeot yang ditempatkan di situ.

Olivier yang menjadi ahli Lembaga Pengurusan dan Jawatankuasa Eksekutif PSA Peugeot Citroen sejak 2007 itu juga adalah anggota tetap pertama jawatankuasa eksekutif itu yang dihantar bertugas di China bagi memantau operasi syarikat itu di Asia

No comments:

Post a Comment