Monday, October 11, 2010

Bank Rakyat perluas Ar-Rahnu X-Change

2010/10/11
BANK Rakyat menerusi anak syarikatnya Rakyat Management Sdn Bhd (RMS), bercadang mengembangkan perniagaan francais Ar-Rahnu X-Change, khususnya yang diuruskan oleh koperasi, ke beberapa lokasi berpotensi di seluruh Malaysia untuk meningkatkan sumbangan pendapatan dari segmen berkenaan.

Pengurus Besarnya, Mohamad Sabri Mohamed Nor, berkata antara lokasi udah dikenal pasti termasuk Jempol, Negeri Sembilan; Seberang Prai, Pulau Pinang; Mentakab, Pahang; Klang, Selangor dan Danau Kota, Kuala Lumpur. “Tahun ini kami merancang untuk membuka dua lagi cawangan di Rawang dan Puchong dan tahun depan, kami bercadang membuka lima ke tujuh buah lagi cawangan yang bakal diurus koperasi. “Untuk tahun ini, RMS menyasar pengeluaran pinjaman melalui Ar-Rahnu dalam lingkungan RM80 juta dan sehingga sekarang ia mencapai sekitar RM69 juta,” kata Mohamad Sabri selepas majlis pelancaran rangkaian Ar-Rahnu X'Change yang ke-23 di Petaling Jaya, kelmarin.

Katanya, pada tahun lalu, RMS mencatatkan kira-kira RM44 juta dalam pengeluaran pinjaman dan kos pelaburan awal untuk menjalankan operasi sesebuah cawangan adalah kira-kira RM2 juta.

"Kenaikan yang begitu ketara pada tahun ini jelas menunjukkan sambutan dan keyakinan orang ramai terhadap perkhidmatan ini semakin meningkat," ujar beliau.

Rangkaian Ar-Rahnu X-Change yang terbaru ini dimiliki dan diuruskan oleh Koperasi New Straits Times Press (Malaysia) Bhd (Koop NSTP) sebagai francaisi.
Ia adalah bidang terbaru yang diceburi oleh Koop NSTP berikutan keyakinan tinggi terhadap potensi pasaran semasa produk mikro kredit ini.

Menerusi perniagaan ini, Ar- Rahnu X'Change Koop NSTP mengunjurkan purata pengeluaran jumlah pinjaman berjumlah RM500,000 sebulan bagi enam bulan pertama operasi.

Sehingga kini 14 daripada 23 rangkaian Ar-Rahnu X'Change dimiliki dan diuruskan oleh beberapa buah koperasi tempatan.

Secara keseluruhan, semua francaisi Ar-Rahnu X'Change yang dimiliki oleh koperasi mencatatkan jumlah pengeluaran pinjaman terkumpul berjumlah RM64.2 juta sehingga Ogos 2010. - Bernama

No comments:

Post a Comment