Monday, October 18, 2010

RHB, CGC meterai perjanjian bantu PKS

2010/10/19
KUMPULAN Perbankan RHB memeterai perjanjian dengan Credit Guarantee Corporation Malaysia Berhad (CGC) bagi membolehkannya menawarkan bantuan kewangan kepada Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) di bawah Program Bersama Jaminan Portfolio.

Perjanjian Jaminan Portfolio membabitkan nilai RM50 juta itu adalah peringkat pertama daripada potensi peruntukan RM200 juta di bawah program berkenaan. Pengarah Urusan Kumpulan Perbankan RHB, Datuk Tajuddin Atan, berkata RHB Bank Bhd adalah bank tempatan pertama memeterai perjanjian dengan CGC bagi menyediakan PKS platform baru mendapatkan akses pembiayaan dengan tempoh permohonan dan pengagihan pinjaman yang lebih cepat, walaupun dengan cagaran yang kurang.
Beliau berkata, kemudahan itu boleh didapati di semua Pusat Perniagaan Perbankan Komersil RHB di seluruh negara.

“Matlamat Program Jaminan Portfolio ini adalah untuk membantu PKS Malaysia yang berdaya maju dan berpotensi besar untuk berkembang, tetapi tidak cukup cagaran untuk mendapatkan pembiayaan,” katanya dalam satu kenyataan.

Tajuddin memeterai perjanjian Jaminan Portfolio itu bagi pihak RHB Bank, manakala CGC diwakili Pengarah Urusannya, Datuk Wan Azhar Wan Ahmad.

Tajuddin berkata, portfolio Perjanjian Jaminan ini menyediakan jaminan menerusi asas risiko bersama dan memberi manfaat kepada PKS menerusi penilaian kredit dan taja jamin yang telus berdasarkan model penilaian kredit BizPower RHB “Produk ini antara inisiatif yang diambil bagi meningkatkan kedudukan RHB dari segi memberikan pembiayaan kepada PKS untuk menjadi satu daripada pemberi pinjaman utama kepada PKS di Malaysia,” katanya.

Mengulas mengenai inisiatif itu, Pengarah Urusan CGC, Datuk Wan Azhar Wan Ahmad, berkata perjanjian Jaminan Portfolio yang dimeterai dengan RHB Bank itu adalah sebahagian usaha untuk menawarkan perkhidmatan dengan pantas serta memenuhi jangkaan PKS yang semakin meningkat.

Beliau berkata, dengan urusan pemprosesan dan kelulusan permohonan dilakukan berasaskan portfolio, ia hanya mengambil masa tiga hari bekerja bagi CGC untuk meluluskan permohonan.

Sekali gus menangani kebimbangan PKS mengenai kepantasan urusan memproses permohonan pinjaman dan pengagihan dana ketika ini.

“Sebagai peneraju peningkatan penyediaan kredit di negara ini, CGC berhasrat menyediakan lebih banyak skim baru bagi membantu PKS mengakses pembiayaan lebih mudah,” katanya.

Wan Azhar berkata, bagi mencapai matlamat itu, CGC merancang membangunkan Jaminan Portfolio sebagai produk terasnya menjelang tahun depan sebagai usaha menangani isu yang dihadapi PKS sejajar seruan Kerajaan bagi menyediakan akses pembiayaan untuk PKS.

Beliau berkata, CGC akan berusaha melaksanakan model perniagaan Jaminan Portfolio dengan kerjasama institusi kewangan bagi meningkatkan urusan Jaminan Portfolio pada masa akan datang.

“Menjelang akhir tahun ini, kami jangka Jaminan Portfolio akan berkembang sehingga RM315 juta dan dalam tempoh setahun, kami menyasarkan melancarkan RM490 juta menerusi kemudahan kewangan Jaminan Portfolio,” katanya.

No comments:

Post a Comment