Thursday, October 28, 2010

Firma China jadikan Malaysia hab alat ICT

2010/10/29
MAIPU Communication Technology Co Ltd (MAIPU), pengedar perkakasan dan aplikasi penyelesaian industri teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) China, bercadang menjadikan Malaysia sebagai hab perkhidmatannya bagi rantau Asia Tenggara.

Naib Presidennya, Jack Wang Jun berkata, susulan itu ia melantik Citra Communication Technology Sdn Bhd (CitraTech) sebagai pengedar eksklusif di Malaysia sebagai langkah awalnya menjayakan hasrat itu. Katanya, selain China, pasaran di Asia menyumbangkan kira-kira 70 peratus pendapatan keseluruhan syarikat, justeru pihaknya berpendapat adalah penting untuk syarikat mengukuhkan perkhidmatan selepas jualannya khususnya dengan membuka pusat perkhidmatan servis yang pertama di Asia Tenggara. “Kami memutuskan untuk memilih Malaysia sebagai hab perkhidmatan selepas jualan kami dengan membuka pusat servis di Kuala Lumpur berbanding negara lain di rantau ini.

“Keputusan itu tidak hanya berlandaskan sumbangan Malaysia kepada pendapatan keseluruhan syarikat sebanyak 10 peratus tapi juga persekitaran perniagaan kondusif disediakan kerajaan Malaysia,” katanya kepada media selepas majlis memeterai perjanjian kerjasama dan pelantikan pengedar eksklusif antara MAIPU dengan CitraTech di Kuala Lumpur, semalam.

Pada majlis itu, beliau mewakili Maipu manakala CitraTech diwakili Pengarah Urusannya, Zailani Ismail. Ia disaksikan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Jacob Dungau Sagan dan Pengarah Urusan Numix Engineering Sdn Bhd, Abdul Razak Mohd Noor.

Sementara itu, Zailani berkata, pembinaan pusat servis itu akan menggunakan sepenuhnya dana dalaman syarikat dengan jangkaan kos antara RM1.5 juta hingga RM2 juta

No comments:

Post a Comment