Wednesday, March 2, 2011

Firma insurans Jepun jadi rakan kongsi Hong Leong

Firma insurans Jepun jadi rakan kongsi Hong Leong


2011/03/03
MITSUI Sumitomo Insurance Group bakal menyertai industri takaful tempatan dengan menjadi rakan kongsi baru Kumpulan Hong Leong dalam anak syarikat takafulnya.

Ini susulan kelulusan diperoleh Hong Leong Assurance Holdings Sdn Bhd (HLAH) daripada Bank Negara Malaysia untuk menjual kepentingan dalam anak syarikat takafulnya kepada syarikat insurans dari Jepun itu. Cadangan penjualan itu susulan keputusan Tokio Marine & Nichido Fire Insurance Co Ltd, juga dari Jepun untuk menamatkan usaha samanya dalam Hong Leong Tokio Marine Takaful (HLTMT) berikutan perbezaan strategi perniagaan. Tokio Marine & Nichido, anak syarikat kepada Tokio Marine Holdings bercadang menjual 35 peratus pegangannya dalam HLTMT kepada HLAH, yang mana kemudian akan menjualnya kepada Mitsui Sumitomo.

Hong Leong Financial Group Bhd, syarikat induk HLAH memiliki 65 peratus pegangan ekuiti dalam HLTMT.

Sementara itu, Mitsui Sumitomo pula kini melaksanakan strategi baru iaitu mengembangkan operasi pada peringkat antarabangsa secara agresif menerusi kerjasama dengan rakan niaga di pasaran baru muncul.

Mengulas perkembangan berkenaan, Ketua Eksekutif HLTMT, Abdul Latiff Abu Bakar, bagaimanapun berkata, tiada sebarang perubahan dari segi hala tuju perniagaan pada peringkat syarikat.
“Semua sama kerana model perniagaannya juga sama," katanya selepas majlis memeterai memorandum persefahaman antara Darul Fikir Sdn Bhd dan Kijang Kota Trading di Kuala Lumpur, semalam.

No comments:

Post a Comment