Tuesday, March 1, 2011

PROTON meterai MoU guna platform, enjin Nissan

PROTON meterai MoU guna platform, enjin Nissan
Oleh Ahmad Farizal Hajat
ahmadfarizal@bharian.com.my
2011/03/02


DR MAHATHIR diiringi Amrizal (dua dari kiri), Mohd Nazmi (tiga dari kanan) dan Syed Zainal (kiri) melawat Tooling Plant Miyazu Malaysia di Tanjung Malim, semalam.Syarikat laksana kajian daya maju hingga 30 April

PROTON Holdings Bhd telah memeterai perjanjian persefahaman (MoU) dengan Nissan Motor Company Ltd yang mungkin menyaksikannya menggunakan platform serta enjin yang dimajukan pengeluar automotif ketiga terbesar dunia itu bagi kenderaan keluarannya. MoU itu dimeterai pengeluar kereta nasional itu dengan syarikat automotif Jepun itu semalam. “MoU itu akan membuka jalan ke arah kajian maju bagi bidang kerjasama khusus antara kedua-dua pihak, termasuk potensi penggunaan platform dan ‘powertrain’ Nissan.

“Tempoh bagi kajian daya maju itu bermula dari tarikh pemeteraian MoU dan akan berakhir 30 April ini, atau sehingga satu perjanjian muktamad dimeterai, yang mana terlebih dulu, kecuali dilanjutkan atas persetujuan bersama,” kata PROTON dalam kenyataan ringkasnya kepada Bursa Malaysia lewat petang semalam.

Pegawai PROTON ketika dihubungi bagi mendapatkan maklumat lanjut berhubung MoU itu enggan mengulas, tetapi katanya, syarikat itu dijangka mengeluarkan kenyataan media memperincikan MoU itu hari ini.

Bagaimanapun, awal Januari lalu, Berita Harian melaporkan mengenai rancangan PROTON menggunakan platform Nissan Fuga dengan kapasiti enjin 2.5 liter bagi model yang akan menggantikan Proton Perdana.
Mengikut laporan yang memetik sumber industri itu, sebagai permulaan Proton akan mengimport 150 unit model berkenaan dari Jepun dan membuat sedikit perubahan dalaman dan luaran untuk dipasarkan khusus untuk kegunaan kereta rasmi pegawai tinggi kerajaan, sebelum dipasarkan secara komersial.

Fuga yang bersaing dalam pasaran kereta eksekutif seperti Toyota Crown, Honda Legend, Mercedes-Benz E-class, Audi A6, BMW 5 series dan Jaguar XF, adalah kereta mewah Nissan yang menggunakan platform Nissan FM. Ia mula diperkenalkan di Jepun pada Oktober 2004.

Sementara itu, Pengarah Urusan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir ketika ditemui selepas mengiringi Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad melawat kilang Miyazu Malaysia Sdn Bhd di Tanjung Malim, Perak, semalam berkata, beliau yakin pengeluar kereta nasional itu masih mampu mencatatkan keputusan kewangan baik dalam tahun kewangan semasa berakhir 31 Mac ini, di sebalik kerugian dialaminya pada suku ketiga lalu.

“Adalah perkara biasa bagi sesebuah syarikat mengalami kerugian ketika menyusun semula perniagaan anak syarikatnya untuk pulih dan kembali mencatatkan keuntungan.

“Ini kami alami dalam suku ketiga lalu (yang mana Proton mencatatkan kerugian bersih RM60.1 juta) berikutan perbelanjaan penyusunan semula pelan transformasi perniagaan Group Lotus Plc. Namun ia (kerugian) adalah kecil dan dijangka tidak berterusan.

“Bersandarkan kepada strategi pemasaran dan penawaran model kereta pada harga wajar dalam segmen pasaran tepat, kami yakin masih mampu mencatatkan keuntungan positif bagi seluruh tahun kewangan ini,” katanya.

Miyazu Malaysia, syarikat usaha sama antara Proton, Miyazu Seisakusho dan Sojitz Corporation, adalah pereka dan pengeluar perkakasan, khusus untuk industri automotif.

Syed Zainal menegaskan, apabila selesainya pelan transformasi perniagaan lima tahun Lotus itu yang membabitkan pelaburan 480 juta pound (RM2.3 bilion) yang sedang dilaksanakan, pengeluar kereta sport itu bakal muncul penyumbang penting kepada keuntungan kumpulan mulai 2014, iaitu sekitar 30 peratus.

Dalam pada itu, Dr Mahathir yang juga adalah penasihat Proton berkata, syarikat itu memiliki dana mencukupi untuk membiayai penyusunan semula Lotus tanpa memerlukannya mendapatkan dana dari luar.

No comments:

Post a Comment