Thursday, March 31, 2011

Infineon labur RM485 juta perluas operasi

Infineon labur RM485 juta perluas operasi


2011/04/01
INFINEON Technologies AG, firma semikonduktor berpangkalan di Neubiberg, Jerman akan melabur AS$160 juta (kira-kira RM485 juta) bagi menaik taraf kemudahan pengeluarannya di negara ini, selain melaksanakan penyelidikan teknologi serta pengembangan produk sejajar pengembangan operasinya.

Selain membantu meningkatkan kapasiti pengeluaran kuasa semikonduktor bagi kegunaan kecekapan tenaga, pelaburan baru itu juga akan mewujudkan 350 lagi peluang pekerjaan di kemudahan pengeluarannya yang terletak di Melaka. Ketua Eksekutifnya, Peter Bauer, berkata peruntukan pelaburan itu antara langkah kumpulan berkenaan mengembangkan lagi kedudukannya di Asia yang kini antara penyumbang terbesar kepada pendapatannya iaitu sebanyak 42 peratus tahun lalu. “Untuk mencapai kejayaan di Asia, sesebuah syarikat perlu berbuat lebih daripada hanya melaksanakan perniagaan semata-mata. Mereka perlu mengiktiraf budaya dan harus menjadi sebahagian daripada masyarakat negara berkenaan.

“Justeru, Infineon menyasar mewujudkan nilai tambah tempatan menerusi sumbangan kepakaran dan teknologi selain mencipta peluang pekerjaan dan meningkatkan lagi bakat pekerja tempatan,” katanya menerusi kenyataan semalam.
Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Asia muncul sebagai pasaran utama bagi jualan global syarikat semikonduktor.

Pada Januari lalu, Infoneon menubuhkan anak syarikat baru di Beijing, China, yang dikenali sebagai Infineon Integrated Circuits (Beijing) Co. Ltd.
Berfungsi sebagai entiti tambahan kepada jualan dan pemasaran dan aktiviti R&D, syarikat baru itu turut menempatkan pusat teknikal bagi penyelesaian automotif serta kemudahan pembuatan bahagian produk transistor dua kutub pepintu bertebat (IGBT).

IGBT digunakan sebagai sumber tenaga untuk kegunaan semikonduktor

No comments:

Post a Comment