Sunday, February 27, 2011

Bina Puri jangka jana pendapatan RM250 juta

Bina Puri jangka jana pendapatan RM250 juta
Oleh Che Wan Badrul Alias

2011/02/28
BINA Puri Holdings Bhd menyasar meningkatkan sumbangan segmen perniagaan pembangunan hartanah terhadap pendapatannya kepada 50 peratus dalam tempoh lima tahun ini.

Ia bakal menjadikan segmen hartanah sebagai perniagaan teras keduanya selepas pembinaan dan kejuruteraan. Pengarah Eksekutifnya, Matthew Tee Kai Woon, berkata segmen perniagaan hartanah akan mula memberi sumbangan ketara tahun ini, apabila dijangka menjana pendapatan RM250 juta atau 20 peratus kepada pendapatan keseluruhan syarikat. Beliau berkata, langkah mengukuhkan segmen perniagaan hartanah itu bertujuan meningkatkan daya tahan syarikat dan memastikan pertumbuhan berterusan dengan memanfaatkan prospek pasaran hartanah kini yang semakin baik.

“Sebelum ini kami tidak mempunyai sumbangan pendapatan daripada segmen hartanah kerana beberapa projek yang baru selesai, namun tahun ini kami menyasarkan sumbangan kira-kira 20 peratus.

“Kami juga akan meluaskan penerokaan kami dalam segmen itu ke negara serantau lain. Di Thailand contohnya, kami sudah bertapak kukuh dalam industri pembinaan dan kini kami meninjau usaha sama dengan syarikat tempatan di sana bagi menceburi sektor pembangunan hartanah,” katanya kepada Berita Harian di Kota Kinabalu, kelmarin.

Beliau sebelum itu memperkenalkan beberapa projek pembangunan hartanah milik syarikat dan projek pembinaan terkini dan yang sudah diselesaikan di sekitar Kota Kinabalu dan Brunei.
Tee berkata, Bina Puri merancang mengadakan usaha sama dengan pemilik tanah berpotensi untuk membangunkan tanah milik mereka dan pendapatan daripadanya akan dibahagikan antara keduanya.

Katanya, ia sebahagian daripada alternatif akan dilaksanakan syarikat untuk memiliki tanah.

“Kami meninjau mana-mana peluang memiliki atau membangunkan tanah secara usaha sama di kawasan berpotensi di pinggir bandar kerana sebagai permulaan kami menyasarkan meneroka segmen pasaran hartanah sederhana dan tinggi,” katanya

No comments:

Post a Comment