Monday, February 28, 2011

Sime Darby kaji maju ladang sawit di Cameroon

Sime Darby kaji maju ladang sawit di Cameroon
Oleh Shahrizan Salian

2011/03/01
Prospek terbaik kumpulan tambah simpanan tanah

SIME Darby Bhd, syarikat perladangan senaraian awam terbesar dunia, sedang memperhalusi rancangan mema-jukan ladang sawit seluas 300,000 hektar dengan anggaran pelaburan mencecah RM7.5 bilion di Cameroon berikutan permintaan dan harga kukuh komoditi itu.

Ketua Eksekutifnya, Mohd Bakke Salleh, berkata pelaburan itu adalah prospek terbaik untuk kumpulan menambah simpanan tanahnya seluas 640,000 hektar selepas ia memperoleh konsesi ladang sawit seluas 220,000 hektar di Liberia. “Kumpulan sedang meninjau secara aktif. Kami sudah ditunjukkan kawasan berpotensi di Cameroon dan formula pembangunannya adalah bekerja dengan komuniti setempat,” katanya dipetik sebagai berkata oleh akhbar Financial Times. Mohd Bakke menegaskan, perbincangan setakat ini masih belum dimuktamadkan manakala ladang itu akan mengambil masa bertahun-tahun untuk dimajukan dengan tanaman dimulakan sekitar 5,000 hektar setahun dan memuncak tidak lebih daripada 15,000 hektar.

Jurucakap Sime Darby bagaimanapun gagal dihubungi untuk memberikan perkembangan lanjut mengenai rancangan itu.

Konglomerat yang turut memiliki perniagaan dalam bidang automotif, hartanah dan penjagaan kesihatan itu, kini giat aktiviti pengembangan perniagaan secara agresif khususnya dalam bidang perladangan susulan potensi besar segmen itu.

Sime Darby Plantation Sdn Bhd, anak syarikat perladangan Sime Darby sebelum ini dilaporkan akan memulakan kerja penanaman di Liberia pada April, membabitkan penanaman sawit di kawasan seluas 10,000 hektar.
Pada 2009, Sime Darby Plantation memperoleh konsesi selama 63 tahun bagi memajukan tanah seluas 220,000 hektar di benua Afrika itu untuk ditanam dengan kelapa sawit dan getah.

Di bawah konsesi itu, Sime Darby Plantation Liberia Inc (SDPLI), iaitu anak syarikat milik penuh Sime Darby Plantation dibenarkan membuka ladang sawit dan getah di beberapa wilayah republik itu iaitu di Bomi, Grand Cape Mount, Gbarpolu dan Bong.

Projek Sime Darby di Liberia itu adalah sebahagian daripada beberapa cadangan projek pembangunan oleh peserta industri tahun lalu, termasuk perjanjian antara Liberia dan Golden Agri dari Indonesia dan kerjasama antara Gabon dengan Olam International.

Firma yang disenaraikan di United Kingdom, Equatorial Palm Oil juga mempunyai tanah seluas 169,000 hektar di Liberia.

Sementara itu, Mohd Bakke berkata, rancangan meluaskan simpanan tanah itu adalah penting kepada kumpulan dalam usaha mempertahankan kedudukannya sebagai peneraju pasaran di tengah-tengah penerokaan aktif firma gergasi lain seperti syarikat Singapura, Wilmar International dan Olam International

No comments:

Post a Comment