Wednesday, February 16, 2011

MITI, DreamEDGE tubuh firma reka kereta prototaip

Oleh Shahrizan Salian
shahrizan@bharian.com.my
2011/02/17
Industri automotif tempatan bakal jimat kos pembangunan

INSTITUT Automotif Malaysia (MAI) dan DreamEDGE Sdn Bhd, iaitu sebuah syarikat projek permulaan (EPP) di bawah Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) akan menubuhkan sebuah firma reka bentuk pembangunan pelbagai prototaip kenderaan di Malaysia. Ia bertujuan membantu industri automotif tempatan menjimatkan kos pembangunan prototaip kenderaan, selain merebut peluang dalam sektor perkhidmatan kejuruteraan global yang kini dianggarkan bernilai AS$980 bilion (RM2.9 trilion). MAI adalah pusat pelarasan industri automotif di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Bagi tujuan itu, Timbalan Menteri MITI, Datuk Mukhriz Mahathir akan mengetuai misi dagangan selama empat hari ke Tokyo bermula Ahad ini untuk meninjau model perniagaan sebuah firma reka bentuk terkemuka Jepun iaitu Shonan Design Co Ltd.

Shonan Design adalah pengeluar beberapa prototaip model kenderaan keluaran syarikat Jepun sejak 1967, termasuk kemahiran dalam pembangunan prototaip kenderaan Formula One (F1).

Ketua Eksekutif DreamEDGE, Khairil Adri Adnan, berkata penubuhan pusat reka bentuk adalah antara usaha kerajaan meningkatkan kemahiran jurutera tempatan sejajar matlamat meraih status negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.
Katanya, dengan adanya firma reka bentuk itu, kumpulan jurutera tempatan yang kebanyakannya kini hanya mempunyai kepakaran teknikal, akan menjadi kumpulan jurutera dalam bidang penyelidikan dan pembangunan (R&D).

“Kita memerlukan kumpulan jurutera R&D, terutama dalam perkhidmatan kejuruteraan automotif bagi menjimatkan kos pengeluaran keseluruhan,” katanya kepada Berita Harian.

“Kos membangunkan model prototaip kenderaan tempatan adalah tinggi kerana pengeluar perlu membayar jumlah yang besar kepada firma asing,” katanya.

Khairil Adri berkata, ketika lawatan ke Jepun itu nanti, wakil MITI akan dibawa ke Shonan Design untuk melihat sendiri skop kerja syarikat itu.

“MAI dan DreamEDGE mungkin menggunakan model perniagaan berkenaan bagi menubuhkan firma reka bentuk di Malaysia dengan sokongan kementerian. Untuk menubuhkan firma reka bentuk akan mengambil masa sekurang-kurangnya dua tahun,” katanya.

MAI dan DreamEDGE awal bulan lalu menjalin kerjasama untuk melahirkan kumpulan jurutera mahir dalam bidang kejuruteraan digital di Malaysia.

No comments:

Post a Comment