Wednesday, February 23, 2011

Media Prima raih untung bersih RM254.4 juta

Media Prima raih untung bersih RM254.4 juta


2011/02/24
KUMPULAN media bersepadu utama negara, Media Prima Bhd meraih keuntungan bersih RM254.4 juta dalam tahun kewangan berakhir 31 Disember 2010, meningkat 31 peratus daripada RM194.8 juta yang dicatatkannya pada tahun sebelumnya.

Ini diraihnya daripada pertumbuhan ketara pendapatan bersih, yang meningkat lebih seratus peratus kepada RM1.547 bilion daripada RM744 juta dalam tahun kewangan sebelumnya. Pengerusinya Datuk Johan Jaaffar, berkata peningkatan pendapatan bersih itu disumbangkan prestasi kukuh semua aset media kumpulan itu, merangkumi televisyen, akhbar, radio, pengiklanan luar dan media baru. Beliau berkata, ia terutama disumbangkan penyatuan The New Straits Times Press (Malaysia) Bhd (NSTP) ke dalam kumpulan yang mana jika tidak mengambil kira sumbangan daripada NSTP, kumpulan merekodkan pertumbuhan pendapatan bersih 18 peratus.

“Pendapatan kukuh itu diperoleh hasil daripada pemulihan kukuh ekonomi negara, di samping usaha gigih kumpulan meningkatkan pendapatannya serta sokongan rakan niaga, pengiklan dan pemegang saham.

“Semua aset media kami mencatatkan prestasi sangat cemerlang, dan dengan barisan aset media yang teguh itu, ia mengukuhkan keupayaan kami untuk menggandakan pendapatan dan menjana keuntungan lebih tinggi,” katanya pada sidang media mengumumkan keputusan kewangan itu di Petaling Jaya, semalam.

Hadir sama, Pengarah Urusan Kumpulan, Datuk Amrin Awaluddin dan Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan, Mohamad Ariff Ibrahim.
Amrin berkata, dalam tahun kewangan dikaji, rangkaian televisyen kumpulan menyumbang pendapatan bersih sebanyak RM651.835 juta, media cetak (RM670.385 juta), radio (RM63.061 juta), pengiklanan luar (RM134.320 juta), media baru (RM11.510 juta), manakala pendapatan korporat dan lain-lain (RM11.881 juta).

Beliau berkata, rangkaian televisyen Media Prima terus mencatatkan pertumbuhan pendapatan kukuh sebanyak 19 peratus, sekali gus mendominasi industri televisyen di negara ini dengan penguasaan pasaran penonton sebanyak 46 peratus.

“Di sebalik persaingan sengit, TV3 mengekalkan kedudukan sebagai stesen dengan jumlah penonton tertinggi merangkumi 45.1 peratus penonton bagi platform televisyen percuma dan 28.1 peratus platform televisyen berbayar,” katanya.

Bagi media cetak, Amrin berkata, akhbar Harian Metro terus mengekalkan kedudukan sebagai akhbar nombor satu Malaysia dengan tiga juta pembaca sehari.

“Pengedarannya di Sabah dan Sarawak telah meningkatkan lagi bilangan edaran dan pembacanya,” katanya.

Beliau berkata, akhbar New Straits Times pula semakin diterima oleh golongan pembaca sasarannya di seluruh Malaysia setelah melalui proses penjenamaan semula.

“Sementara itu Berita Harian semakin menonjol dalam arena media baru dengan laman webnya muncul laman web berita nombor satu di Malaysia dengan sejumlah 414,000 pembaca yang mewakili 30.3 peratus daripada jumlah pembacaan akhbar online di negara ini,” katanya.

Bagi prestasi tahun ini, Amrin berkata, kumpulan mengambil sikap lebih berhati-hati, namun yakin usaha kerajaan memastikan pemulihan ekonomi negara yang berterusan akan memberikan manfaat kepadanya.

“Di peringkat kumpulan, kami akan terus melabur bagi menghasilkan kandungan berkualiti meliputi platform televisyen, media cetak, radio atau online,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Amrin berkata, proses melepaskan pegangan 90 peratus kepentingan ekuiti dalam TV3 Network Ltd (TV3N) dijangka dapat diselesaikan menjelang suku ketiga tahun ini.

“Kami berharap menyelesaikan penjualan itu menjelang suku ketiga kerana perlu memperoleh kelulusan daripada pihak berkuasa tempatan di Ghana. Kami akan terus dengan usaha teroka kami di luar negara,” katanya.

No comments:

Post a Comment