Monday, August 23, 2010

CIMB Group labur RM1.1b bangunkan 1Platform

2010/08/24
CIMB Group memperuntukkan pelaburan RM1.1 bilion untuk menggantikan sistem perbankan sedia adanya kepada platform perbankan teras serantau baru yang dikenali sebagai 1Platform.

Ketua Eksekutif Kumpulannya, Datuk Seri Nazir Razak berkata, 1Platform, adalah asas kepada penyatuan rangka kerja operasi dan teknologi maklumat (IT) CIMB Group dan membolehkan ia bersaing sebagai bank serantau yang sebenar. Ia akan dilaksanakan di seluruh cawangan dan anak syarikat kumpulan perbankan berkenaan di Malaysia, Indonesia, Singapura dan Thailand. Dengan kos keseluruhan lebih RM1.1 bilion untuk tempoh lima tahun akan datang, 1Platform akan menjadi komponen terbesar pelan induk transformasi operasi serantau kumpulan yang dijangkakan menelan belanja RM2.1 bilion.

Empat komponen lain pelan induk itu adalah laporan kewangan dan sistem pengurusan, integrasi sistem pengurusan sumber manusia, sistem pengurusan jualan baru dan sistem urus niaga perbankan serantau, katanya dalam kenyataan semalam.

Bank kedua terbesar Malaysia dari segi aset itu semalam memeterai perjanjian dengan empat rakan teknologi utama bagi projek berkenaan iaitu Silverlake Axis, IDS Scheer, IBM Malaysia and Accenture Solutions.

Pada majlis itu CIMB Group diwakili Ketua Informasi dan Operasi Kumpulannya, Iswaraan Suppiah, sementara Silverlake Axis diwakili Pengerusinya, Goh Peng Ooi; Accenture oleh Pengarah Urusan Perkhidmatan Kewangan Asean, Thean Nam Yew; IDS Sheer oleh Pengarah Urusan Asean, Lars Bengtsson dan IBM oleh Pengarah Urusan IBM Malaysia, Ramanathan Sahtiamutty.
Menerusi perjanjian itu, Silverlake, syarikat IT tempatan, akan membangunkan sistem perbankan teras, manakala IDS Sheer, IBM dan Accenture masing-masing membekalkan penyelesaian pengurusan proses perniagaan, infrastruktur IT dan sebagai perunding utama pengurusan program.

Nazir berkata, 1Platform mencerminkan komitmen CIMB Group untuk menubuhkan sistem dalaman dan proses bagi membolehkan kumpulan beroperasi sebagai sebuah entiti.

Susulan skala pelaksanaan projek yang besar, pelaksanaan 1Platform dilaksanakan berperingkat bermula di Thailand dan diikuti Malaysia, Indonesia dan Singapura. Keseluruhan kumpulan beroperasi dengan 1Platform menjelang 2015, katanya.

1 comment:

  1. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete