Tuesday, August 31, 2010

QSR Brands mahu teroka ternakan ayam di Kemboja

Oleh Shahrizan Salian
shahrizan@bharian.com.my
2010/09/01
Kumpulan rancang urus kos bahan mentah, tingkat untung

QSR Brands Bhd, yang menjadi pemegang francais utama rangkaian restoran KFC di Kemboja merancang meneroka perniagaan huluan di negara itu dengan melabur dalam bidang penternakan ayam. Operasi QSR di Kemboja mencatat peningkatan jualan yang menggalakkan, tetapi keuntungan yang diperolehnya masih rendah berikutan peningkatan kos produk ayam tempatan dan bahan mentah yang diimport. Pengarah Urusan QSR, Jamaludin Md Ali, berkata langkah menceburi bidang perniagaan huluan membolehkan kumpulan menguruskan kos bahan mentah dan meningkatkan keuntungan operasinya di negara terbabit.

Katanya, rancangan itu juga akan membolehkan kumpulan memiliki bekalan ayam mencukupi untuk menampung pertambahan bilangan cawangan restoran KFC yang dikendalikannya di Kemboja, sekali gus meningkatnya permintaan di pasaran itu.

“Rancangan itu juga berikutan harga ayam yang semakin meningkat, justeru, pembabitan QSR dalam perniagaan huluan membolehkan kumpulan mengawal kenaikan harga komoditi itu,” katanya ketika ditemui selepas mesyuarat agung tahunan anak syarikat QSR Brands, KFC Holdings (M) Bhd di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

QSR, yang mengendalikan restoran KFC di Kemboja menerusi pembukaan cawangan pertamanya di Phnom Penh pada 2008 kini mempunyai lapan cawangan di negara itu iaitu tujuh di ibu negaranya dan satu lagi di pusat pelancongan terkemuka, Siem Reap.
Kumpulan itu akan membuka 10 lagi cawangan restoran KFC di Kemboja sebelum akhir tahun ini berikutan sambutan memberangsangkan yang diterima di pasaran terbabit.

Selain rangkaian restoran KFC, kumpulan itu turut mengendalikan restoran Pizza Hut di Kemboja menerusi anak syarikatnya, Kampuchea Food Corporation Co Ltd.

Jamaludin berkata, QSR masih belum menetapkan tempoh untuk memulakan perniagaan dalam bidang huluan di Kemboja tetapi sudah berunding dengan pihak yang berkemampuan bekerjasama dengannya di negara itu.

“Jika semuanya mengikut perancangan, kami mahu memulakan rancangan itu secepat mungkin,” katanya.

Pertengahan tahun ini, QSR memeterai perjanjian dengan konglomerat utama Kemboja, Royal Group of Co Ltd (RGC) untuk menubuhkan sebuah syarikat usaha sama bagi perniagaan pengeluaran pemprosesan di negara terbabit.

Perjanjian itu juga dijangka membolehkan QSR memulakan perniagaan penternakan ayam di Kemboja seperti yang dilaksanakan oleh anak syarikat KFCH, Ayamas Food Corporation Sdn Bhd di Malaysia.

Bagi separuh pertama tahun ini, QSR meraih keuntungan sebelum cukai RM124.1 juta, meningkat 20.7 peratus daripada RM102.9 juta sebelumnya, manakala margin keuntungan sebelum cukai meningkat daripada 7.8 peratus kepada 8.5 peratus berikutan program kawalan kos yang berkesan.

Ia meraih pendapatan sebanyak RM1.45 bilion sepanjang tempoh dikaji, meningkat sebanyak 11.2 peratus daripada RM1.31 bilion yang diperoleh sepanjang tempoh sama tahun lalu

1 comment:

  1. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete