Sunday, August 15, 2010

Hovid buka kilang di luar negara

2010/08/16
Syarikat mahu tingkat kapasiti pengeluaran, rangsang pertumbuhan produk

HOVID Bhd, syarikat farmaseutikal tempatan, bercadang mengembangkan operasi luar negaranya dengan pembukaan kilang pertama kumpulan itu di seberang laut menjelang 2013 bagi menampung permintaan kukuh untuk mendapatkan produknya. Pengarah Urusannya, David Ho, berkata kumpulan itu sudah memiliki pejabat di lebih 50 negara, membolehkannya meneroka peluang untuk membuka kilang. “Jika kami mempunyai kilang di sesebuah negara, kami bukan menjadi syarikat pengeksport di negara berkenaan kerana mengeluarkan produk di situ.
“Keadaan itu akan merangsang pertumbuhan kami di pasaran berkenaan,” kata Ho baru-baru ini.

Katanya, aktiviti pengeluaran kilang sedia ada sudah mencapai kapasiti pengeluaran 100 peratus dan Hovid sedang mengkaji meningkatkan lagi pengeluarannya.

“Jika kami tidak boleh meningkatkan pengeluaran dari kilang berkenaan, saya rasa adalah realistik untuk membina kilang baru,” katanya.
Hovid, sebuah syarikat berpangkalan di Perak, yang dahulunya lebih dikenali sebagai Ho Yan Hor Herbal Tea pada 1940-an, sebelum beralih menjadi sebuah syarikat farmasi pada 1980-an.

Syarikat itu kini memiliki dua kilang iaitu di Ipoh dan Chemor. Ia terbabit dalam aktiviti pembangunan dan pengeluaran ubat-ubatan generik, makanan tambahan dan produk pengguna.

Sistem penyampaian bio yang digunakan sudah dipertingkatkan dan dipatenkan.
Ho berkata, kumpulan itu sudah menerima beberapa permintaan dari negara Afrika untuk membina kilang, selain mempertimbangkan membinanya di beberapa negara Asia Tenggara termasuk Filipina dan Indonesia.

Syarikat itu juga katanya berminat membina kilang di China, sekali gus membolehkannya mengakses pasaran negara berkenaan.

“Syarikat itu belum ada di China kerana ia suatu langkah yang agak kompleks. Sementara itu, langkah mengimport produk farmaseutikal dari China juga adalah sukar,” katanya.

Ho berkata, Hovid berkemungkinan memasuki pasaran China dengan mengeksport teh herba kerana jenama kumpulan itu sudah terkenal di negara berkenaan, khususnya di selatan.

Mengenai pasaran Eropah Ho berkata, syarikat itu sedang berunding dengan beberapa syarikat di rantau berkenaan untuk mengembangkan produknya.

“Syarikat mungkin memasuki pasaran berkenaan dengan produk makanan tambahan kesihatan,” katanya. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment