Wednesday, December 1, 2010

AEON labur RM200j bina cawangan ke-28

2010/12/02
AEON Co (M) Bhd, pengendali rangkaian peruncitan berpangkalan di Jepun, melabur RM200 juta untuk membina sebuah lagi cawangan baru di Rawang, Selangor.

Pengarah Urusannya, Nagahisa Oyama, berkata projek pembinaan cawangan itu akan bermula pada Januari depan dan dijangka siap dalam tempoh setahun. “Cawangan itu adalah gedung beli-belah ke-28 milik AEON di negara ini,” katanya pada sidang media selepas Majlis Perasmian Orang Salji Terbesar di Malaysia yang diperbuat daripada Botol Plastik Kitar Semula, di Pusat Membeli-Belah AEON, Bandaraya Melaka, semalam. Majlis itu disempurnakan isteri Ketua Menteri Melaka, Datin Seri Asmah Abd Rahman.

Oyama berkata, cawangan yang bakal dibina itu di atas tapak seluas lima hektar dan mempunyai lebih 100 kedai untuk disewa kepada peniaga, selain pasar raya utama untuk cawangannya.

Katanya, syarikat itu merancang membuka satu atau dua cawangan baru tahun depan dan satu daripadanya sudah dimuktamadkan, manakala satu lagi cawangan masih dalam peringkat kajian.

Antara kawasan yang menjadi perhatiannya adalah Ipoh, Sungai Petani dan kawasan sekitar Pulau Pinang.
Namun, Oyama tidak menolak kemungkinan membuka cawangan baru di kawasan Pantai Timur.

Mengulas mengenai usaha syarikat itu membina orang-orang salji daripada botol plastik kitar semula, Oyama berkata, program itu adalah sebahagian usaha syarikat untuk menanam minat kitar semula di kalangan masyarakat.

“Saya mendapat idea untuk melaksanakan program ini apabila terlihat botol plastik terapung di Sungai Melaka ketika berjalan-jalan di sekitar sungai itu,” katanya.

Pada majlis itu, seramai 50 kanak-kanak Rumah Anak Yatim Negeri Melaka, Kompleks Anak Yatim Fatimah Al-Zaharah dan Calvary Care Home, diraikan dan turut dihiburkan oleh Duta Yayasan Aeon, Datuk Siti Nurhaliza.

No comments:

Post a Comment