Thursday, December 9, 2010

Khazanah, Camco jalin kerjasama

2010/12/10
Tubuh syarikat perkongsian bangunkan projek pengurangan pengeluaran karbon

KHAZANAH Nasional Bhd, sayap pelaburan kerajaan Malaysia dan Camco International, peneraju dan pelaksanaan projek tenaga bersih global, akan bekerjasama untuk melaksanakan projek pengurangan pengeluaran karbon. Pengarah Urusannya, Tan Sri Azman Mokhtar, berkata menerusi kerjasama itu, kedua-dua pihak menubuhkan sebuah syarikat perkongsian yang dikenali sebagai Camco South East Asia akan mempunyai modal berbayar AS$30 juta. “Khazanah akan menguasai 40 peratus kepentingan ekuiti dalam syarikat berkenaan dan bakinya dipegang oleh Camco International,” katanya pada majlis pelancaran Camco South East Asia di Kuala Lumpur, semalam.

Khazanah kini menguasai 23.6 peratus kepentingan dalam Camco International, yang disenaraikan di Pasaran Pelaburan Alternatif (AIM) Bursa Saham London.

Camco International mempunyai pengalaman 20 tahun dalam projek pembangunan, penyampaian teknikal dan dasar karbon.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui, yang menghadir majlis itu, berkata Rang Undang-undang Tenaga Boleh Diperbaharui akan dibentangkan di Parlimen pada minggu depan.
Ia katanya, akan merangkumi penetapan peraturan ‘Feed-in-Tariff’ (FiT) seperti yang dijangkakan oleh sebahagian besar peserta industri.

Pengarah Camco South East Asia, Shahazwan Harris, berkata pihaknya akan memberi tumpuan kepada dua bidang utama iaitu biogas dan biomass sebagai tambahan kepada peluang pelaburan dalam industri itu.

Kini, syarikat itu memiliki 24 kontrak di Asia Tenggara, yang mana tertumpu kepada projek pembangunan karbon kredit.

Shahazwan, yang juga Pengarah Pelaburan Khazanah, berkata sayap pelaburan kerajaan itu menjangka pulangan pelaburan sebanyak 20 peratus setahun daripada pelaburan baru itu.

Khazanah juga melabur dalam KCS Green Energy, syarikat memproses bahan buangan kepada tenaga di China.

"Kami sudah pun memiliki kilang di China dan dua lagi dalam fasa pembinaan.
Pembangunan mapan adalah sektor pertumbuhan baru kepada Khazanah dan kami akan terus meninjau peluang dalam negara dan seberang laut," kata beliau.

Katanya, Khazanah lebih bersikap memilih dan berdisiplin dalam merebut sebarang peluang yang akan memberi pulangan kepada unjurannya.

No comments:

Post a Comment