Wednesday, December 8, 2010

TNB kembang operasi elektrik ke Yaman

Oleh Ahmad Farizal Hajat
ahmadfarizal@bharian.com.my
2010/12/09


CHE KHALIB (dua dari kiri) bertukar dokumen dengan Fouad Hayel sambil diperhatikan Moggie (kiri) pada majlis memeterai LoU di Kuala Lumpur, semalam.Pembinaan loji jana kuasa dikaji

TENAGA Nasional Bhd (TNB) akan mengembangkan operasinya ke Yaman termasuk membina loji jana kuasa tenaga elektrik di negara itu tidak lama lagi. Ia susulan perjanjian persefahaman (LoU) yang dimeterainya dengan konglomerat terbesar Yaman, National Trading Company (NATCO) bagi meneroka pelbagai bidang dalam industri tenaga di republik berkenaan. Selain membina loji jana kuasa, syarikat utiliti nasional itu turut akan bekerjasama dengan NATCO meneroka perniagaan membekalkan peralatan elektrik seperti transformer kuasa dan peralatan suis, selain membantu melatih kakitangan Public Electricity Corp (PEC), syarikat utiliti yang dimiliki Kerajaan Yaman.

Presiden dan Ketua Eksekutif TNB, Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh, berkata Yaman amat memerlukan kapasiti tambahan tenaga elektrik untuk dibekalkan bukan saja kepada penduduknya, malah untuk peserta industri, khususnya dalam sektor pembuatan di negara itu.

“Hanya 40 peratus daripada 24 juta jumlah penduduk Yaman yang mempunyai sambungan tenaga elektrik di rumah masing-masing dan ini menunjukkan potensi tinggi permintaan tenaga di republikterbabit.

“Berdasarkan potensi ditambah kerjasama dengan NATCO, ia menyediakan peluang terbaik TNB membina loji jana kuasa tenaga di negara itu dan kami akan melaksanakan kajian daya maju sebelum memutuskannya,” katanya selepas mewakili TNB memeterai LoU dengan NATCO yang diwakili Pengarah Hayel Saeed Anam (HSA), Fouad Hayel Saeed, semalam. HSA adalah syarikat induk kepada NATCO.
LoU itu disaksikan Duta Besar Yaman ke Malaysia, Abdulla Mohamed Ali Al-Montaser; Pengerusi TNB, Tan Sri Leo Moggie; dan Ketua Eksekutif Asian Finance Bank, Datuk Mohamed Azahari Kamil.

Che Khalib berkata, jika kajian daya maju itu menghasilkan keputusan positif, TNB memerlukan tiga tahun untuk membangun dan menyiapkan sebuah loji jana kuasa biasa di Yaman.

Mengenai pelaburan yang akan dibuat, beliau berkata: “Pembinaan loji jana kuasa yang mengeluarkan kapasiti tenaga 100 megawatt memerlukan pelaburan sekitar AS$120 juta (RM377 juta).”

Sementara itu, Fouad Hayel berkata, Kerajaan Yaman berminat mendapatkan sokongan dan kepakaran TNB bagi membantu menyediakan khidmat nasihat pembangunan projek jana kuasa.

“Ia bukan saja menawarkan tenaga kepada Yaman, malah membantu negara itu memasuki era pembangunan berasaskan perindustrian perdagangan dunia,” katanya

No comments:

Post a Comment