Wednesday, December 1, 2010

UMW mula keluar, bekal minyak pelincir Repsol

Oleh Ahmad Farizal Hajat
ahmadfarizal@bharian.com.my
2010/12/02
Syarikat sasar catat jumlah jualan 20,000 tan setahun

KUMPULAN UMW, syarikat yang lebih dikenali dengan perniagaan automotif, akan mula mengeluar dan membekalkan minyak pelincir jenama Repsol untuk pasaran tempatan dan beberapa negara Asia. Ia berikutan termeterainya perjanjian antara UMW dengan Repsol yang menyaksikan syarikat Malaysia itu dilantik sebagai pengeluar dan pembekal rasmi minyak pelincir syarikat berpangkalan di Madrid, Sepanyol itu. Produk itu akan dipasarkan ke pasaran tempatan, China dan negara lain di rantau ini termasuk Singapura, Brunei, Papua New Guinea dan Myanmar.

“Perjanjian itu dimeterai antara Pengarah Eksekutif Pemasaran Repsol Bahagian Eropah, Pascual Olmos; Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan UMW, Datuk Syed Hisham Syed Wazir; serta dua Pengarah Eksekutif UMW Corporation Sdn Bhd, Azhar Harun dan Suseela Menon,” kata kumpulan itu dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur, semalam.

Kini, selain menjalankan perniagaan berteraskan automotif, kumpulan itu turut menawarkan tiga lagi aktiviti perniagaan iaitu minyak dan gas, peralatan serta pengilangan dan kejuruteraan.

Kumpulan itu berkata, perjanjian dengan syarikat penapis petroleum ke-15 terbesar dunia itu adalah bagi tempoh lima tahun.
“Dijangkakan menjelang akhir tempoh itu, jualan minyak pelincir Repsol oleh UMW akan mencecah 20,000 tan setahun, bersamaan lebih daripada 25 peratus jualan tahunan minyak pelincir itu di pasaran Sepanyol,” katanya.

UMW berkata, selain meneroka di pasaran baru, usaha sama projek dengan Repsol juga berupaya membantu syarikat yang aktif dalam perlumbaan MotoGP menerusi Repsol Honda Team itu memperluaskan teknologi, daya saing dan jenamanya dalam dua pasaran yang pesat membangun seperti Malaysia dan China.

Ketika ini, Repsol memasarkan produk minyak pelincirnya menerusi wakil pengedar di lebih 60 negara di Amerika, Eropah dan Asia.

Syarikat itu turut beroperasi di Indonesia, Jepun, Filipina dan Taiwan di mana ia memiliki kemudahan pengeluaran dan rangkaian pengedaran di pasaran berkenaan.

Repsol memiliki teknologi yang luas dalam rangkaian pengeluaran minyak pelincir yang menepati kualiti piawaian dalam industri automotif, motosikal dan sektor industri.

No comments:

Post a Comment