Sunday, January 30, 2011

Analisis Saham: Sime Darby perluas sektor minyak, gas

Oleh Suffian A Bakar
suffian@bharian.com.my
2011/01/30
ECM Libra sasar harga cecah RM11.80

DENGAN prospek sektor minyak dan gas (O&G) yang bertambah baik, tidak menghairankan Sime Darby Holdings Bhd memperhebatkan usahanya meluaskan perniagaan dalam segmen berkenaan.
Terbaru ialah pengesahan yang ia membida projek pembangunan gas Telok. Laporan baru-baru ini menyebut pembangunan gas Telok sudah dimulakan dengan diketuai ExxonMobil dan PETRONAS Carigali.

Berikutan pengesahan bidaan itu, firma penyelidikan ECM Libra Investment Research mengekalkan saranan ‘beli’ bagi saham Sime Darby dengan sasaran harga RM11.80.

“Projek itu kini berada pada peringkat akhir kejuruteraan dan reka bentuk. Telok akan dibangunkan melalui dua platform satelit jarak jauh yang akan dihubungkan dengan hab gas Guntung sedia ada,” kata ECM Libra dalam nota penyelidikannya.

Platform itu dijangka dibina di limbungan Pasir Gudang Sime Darby di Johor.
Skop projek membabitkan pemerolehan, pembinaan dan sambungan dan pentauliahan bahagian permukaan dan jaket Telok A dan Telok B.

“Dengan mengambil kira tempoh kerja 18 bulan, kami memandang kontrak ini boleh mencapai nilai antara RM500 juta dan RM800 juta,” kata firma penyelidikan itu.

Ia menjangka kontrak akan diberikan kepada kontraktor berjaya April depan.

Minggu lalu, Bahagian Tenaga dan Utiliti Sime Darby dan Mustang, sebuah syarikat Wood Group, menubuhkan Mustang Sime Darby, syarikat usaha sama yang akan menyediakan perkhidmatan pengurusan projek, reka bentuk dan sokongan pemerolehan bagi industri O&G.

Usaha sama itu dijangka akan memperkasa portfolio perkhidmatan Sime Darby untuk menawarkan perkhidmatan penuh dan berkualiti tinggi kepada industri O&G, selain dapat meraih peluang selanjutnya dengan Mustang di Asia Tenggara.

Mustang adalah syarikat kejuruteraan dan pengurusan projek O&G terkemuka dunia menyediakan perkhidmatan pengurusan projek, kejuruteraan konseptual dan terperinci, serta pengurusan pembinaan.

Pengalaman Mustang dalam pengurusan projek dan kejuruteraan, digabung keupayaan perkhidmatan penuh dan tenaga kerja berkemahiran Sime Darby serta reputasinya yang kukuh di rantau ini akan membolehkannya meningkatkan penawaran dalam pasaran O&G Asia Tenggara.

Wood Group menyediakan perkhidmatan tenaga antarabangsa beroperasi di 50 buah negara di seluruh dunia dan menjana jualan kira-kira AS$5.0 bilion serta menyediakan 29,000 pekerjaan dalam tiga perniagaan teras, iaitu perkhidmatan kejuruteraan dan kemudahan pengeluaran, perkhidmatan sokongan bagi telaga minyak dan perkhidmatan turbin gas.

ECM Libra turut mengenal pasti Sime Darby Engineering (SDE) sebagai sasaran pengambilalihan berikutan saranan untuk menyatukan keenam-enam fabrikasi berlesen untuk menjadikannya kepada dua atau tiga.

“Jika bahagian itu dapat meningkatkan tempahan projek, kami percaya Sime Darby pasti mendapat harga menarik bagi pelaburan mereka,” katanya, sambil menyatakan jualan SDE adalah langkah Sime Darby yang baik kerana kumpulan itu dapat mengetepikan sumbernya dan memberi fokus pada perniagaan perladangan dan melupakan segmen minyak dan gas.

SDE kini memiliki tempahan kerja bernilai RM800 juta bagi kerja Perbadanan Minyak dan Gas Asli India.

"SDE kini membida kerja di dalam dan luar Malaysia seperti Pembangunan Semula Tapis, bahagian air cetek Kebabangan, platform A-18 di Thailand, dan kerja B-193 di India di mana mereka menjalin usaha sama dengan Swiber

No comments:

Post a Comment