Wednesday, January 19, 2011

F&N rancang tamatkan hubungan The Coca-Cola

2011/01/20
FRASER & Neave Holdings Bhd (F&N) mahu berubah daripada pemegang francais kepada syarikat makanan dan minuman (F&B) utama di rantau ini dalam tempoh tiga hingga lima tahun akan datang.

Ketua Eksekutifnya, Datuk Ng Jui Sia (atas), berkata syarikat itu akan membelanjakan sehingga RM500 juta untuk melaksanakan program transformasi yang meliputi penamatan hubungan selama 73 tahun dengan The Coca-Cola Company pada 30 September lalu. Syarikat itu juga sudah memeterai perjanjian peralihan pada 30 Jun 2009, yang membolehkan F&N mencari peluang pertumbuhan menerusi pengenalan jenama atau kategori baru bagi pasaran tempatan dan eksport. "Beroperasi dengan francais Coca-Cola mempunyai banyak sekatan. Dalam perniagaan minuman ringan, kami hanya terhad di pasaran Malaysia," katanya kepada media selepas mesyuarat agung tahunan (AGM) syarikat itu di Kuala Lumpur, semalam.

Sejak 12 bulan lalu, syarikat itu berupaya memperluas produk minuman berasaskan teh menggunakan jenama ‘Seasons’ dengan pengenalan teh hijau jasmine, beberapa jenis teh buah-buahan dan jus minuman menerusi jenama "Fruit Tree".

Beliau berkata, syarikat itu sudah meluaskan perniagaan ke Thailand dan Brunei, dan memperoleh francais minuman tenaga Red Bull di Malaysia.

Jui Sia berkata, transformasi itu akan membolehkan syarikat menjadi lebih terbuka terhadap peluasan serantau.
Beliau berkata, walaupun F&N dianggap sebagai syarikat yang besar dalam negara, namun berbanding pesaing serantau, F&N hanya setara atau lebih kecil. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment