Tuesday, January 25, 2011

SME Factors, MBSB bantu PKS laksana projek kerajaan

2011/01/26
SME Factors Sdn Bhd, syarikat yang menyediakan pembiayaan pemfaktoran kepada kontraktor dan pembekal bagi kontrak kerajaan akan memperluaskan perkhidmatannya bagi meliputi kontraktor serta pembekal kontrak swasta bermula pertengahan tahun ini.

Pengarah Urusannya, Syed Zed Al Qudsy, berkata SME Factors bersama rakan strategiknya, Malaysia Building Society Bhd (MBSB) ketika ini menyediakan dana berjumlah RM500 juta untuk disalurkan dalam bentuk pembiayaan pemfaktoran kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang mendapat kontrak kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) bagi membantu mereka dari segi aliran tunai. Katanya, bagi menyediakan ruang pertumbuhan kepada sektor PKS yang berdaya saing di negara ini, sya-rikat itu merancang meluaskannya liputan tawaran produk pembiayaannya. “Kami menjangka mula menawarkan kemudahan pembiayaan yang sama kepada kontraktor serta pembekal PKS yang berurus niaga dengan syarikat swasta menjelang pertengahan tahun ini.

“Kami masih berbincang dengan beberapa institusi kewangan untuk tujuan itu dan menjangka mengumumkan kerjasama itu dalam beberapa bulan akan datang,” katanya pada taklimat media di Kuala Lumpur, semalam.

Beliau menjelaskan, SME Factors yang beroperasi sejak lebih tiga tahun lalu menawarkan perkhidmatan penyelesaian aliran tunai kepada syarikat PKS dengan membeli akaun boleh diterima daripada syarikat berkenaan.

No comments:

Post a Comment