Monday, April 26, 2010

Ken Holdings cadang bina hotel butik eksklusif

2010/04/27
KEN Holdings Bhd, pemaju hartanah berskala sederhana, bercadang meneroka industri perhotelan dengan membangunkan sebuah hotel butik eksklusif bertaraf lima atau enam bintang di Batu Ferringhi, Pulau Pinang.

Pengarah Urusannya, BK Tan, berkata hotel itu apabila siap bakal menawarkan harga penginapan paling berdaya saing berbanding rangkaian hotel eksklusif sedia ada di kawasan berkenaan. “Kami bercadang mempelbagaikan sumber perniagaan kumpulan melalui meneroka industri perhotelan dengan pembinaan sebuah hotel butik di Pulau Pinang tahun depan. “Bagi merealisasikan rancangan itu, kami kini sedang dalam peringkat pembersihan tanah bagi memudahkan akses ke kawasan itu dan akan mengadakan perbincangan dengan kerajaan negeri berhubung rancangan pembinaan hotel berkenaan tidak lama lagi,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat agung syarikat itu kali ke-26 di Kuala Lumpur, semalam.

Menurut Tan, hotel itu bakal dibina berkonsepkan ala nusantara dan dianggap bersesuaian dengan status Pulau Pinang sebagai antara negeri utama destinasi tarikan pelancongan negara.

Katanya, bagi meningkatkan status hotel butik kumpulan itu di peringkat antarabangsa, pihaknya merancang melantik operator hotel butik ternama dari Thailand atau Bali, Indonesia menguruskan hotel berkenaan.

“Kami kini sedang meninjau pihak (operator hotel butik) yang berpotensi untuk dilantik bagi menguruskan hotel butik yang akan dibina syarikat,” katanya.

Sementara itu, Tan berkata, pihaknya akan melancarkan projek pangsapuri perkhidmatan eksklusifnya, Ken Bangsar, yang terletak di Bukit Bandaraya pada Mei ini.

Katanya, projek dengan nilai pembangunan kasar (GDV) RM120 juta itu terdiri daripada satu blok bangunan 14 tingkat dengan 80 unit.

Beliau berkata, semasa pelancaran tidak rasminya tahun lalu, kira-kira 50 peratus daripada unit kediaman itu telahpun dijual.

“Ken Bangsar adalah pangsapuri perkhidmatan eksklusif pertama negara menerima pensijilan Green Mark daripada Pihak Berkuasa Pembangunan dan Pembinaan (BCA) Singapura serta standard Indeks Bangunan Hijau (GBI).

“Justeru, dengan kelebihan persijilan hijau yang dimiliki Ken Bangsar, kami yakin dapat menjual semua unit kediaman itu dalam tempoh yang singkat selepas pelancarannya nanti,” katanya.

Selain unit kediaman itu, Ken Holdings turut sibuk dengan pembinaan ibu pejabat barunya di Taman Tun Dr Ismail dengan membabitkan pelaburan RM80 juta.

Tan berkata, projek yang bakal bermula tidak lama lagi dan dijangka siap dalam tempoh tiga tahun akan mempunyai bangunan setinggi 12 tingkat

No comments:

Post a Comment