Sunday, April 11, 2010

MAS tambah 5 lagi destinasi ke China

2010/04/12
PENUMPANG Penerbangan Malaysia (MAS) kini boleh mengunjungi lima lagi destinasi di China, selain enam laluan sedia ada ke Guangzhou, Beijing, Shanghai, Kumning, Xiamen dan Hong Kong.

Pengurus Besar Kanan bahagian pengurusan rangkaian dan hasil MAS, Dr Amin Khan, berkata destinasi baru itu ialah Chengdu, Wuhan, Guilin, Nanning dan Changsha yang boleh disambungkan melalui pengurusan perkongsian kod antara MAS dan China Southern Airlines.
Katanya, penumpang yang pergi ke Ghangzhou boleh disambungkan ke lima destinasi baru ini. “Ia lebih mudah sekarang bagi pelanggan kami untuk melawat China. Kerjasama yang dikembangkan dalam perkongsian kami dengan China Southern memudahkan pelanggan kami untuk terbang ke 95 destinasi dari Guangzhou dan 38 dari Beijing.

“Pelanggan juga akan menikmati perkhidmatan yang hebat kerana mereka kini boleh disambungkan terus dengan destinasi terakhir dengan perkhidmatan ‘melalui daftar masuk’ yang ditawarkan, katanya dalam kenyataan semalam.

Sementara itu, MAS melangkah ke depan bagi menjadikan Malaysia sebagai hab pendidikan di rantau ini dengan menawarkan tambang udara kompetitif kepada pelajar dari Selatan India.

Bagi memenuhi aliran pelajar yang berkembang dari Tamil Nadu, untuk mereka yang ingin mendapatkan kursus yang diiktiraf di peringkat antarabangsa di Malaysia, MAS memeterai satu memorandum persefahaman dengan Pusat Pengajian Malaysia (MSC) – satu bahagian daripada AEC Business School India.
“Sudah pasti dengan inisiatif kerjasama itu, pelajar berkenaan boleh menikmati hubungan yang tidak putus ke Malaysia dengan kadar tambang udara berpatutan bersama dengan insentif tambahan bagi memastikan perjalanan yang selesa.

“Perkembangan ini selaras dengan pendekatan yang mementingkan pengguna bagi menawarkan khidmat dan faedah bernilai melalui penerbangan kami,” kata Pengurus MAS bagi rantau Asia Selatan Azahar Hamid, pada majlis itu di Chennai, semalam.

Menerusi kerjasama itu, pelajar MSC layak mendapat diskaun tambang udara kira-kira 50 peratus bagi penerbangan MAS dengan konsesi tambahan, termasuk elaun lebihan bagasi sebanyak 30 kilogram bagi pelajar kali pertama. - Bernama

No comments:

Post a Comment