Tuesday, May 18, 2010

AEON kaji format runcit lebih kecil penuhi permintaan

KUALA LUMPUR 18 Mei 2010 - AEON Co.(M) Bhd. kini sedang meninjau format runcit yang baharu seperti pusat beli-belah kejiranan yang lebih kecil di Mahkota Cheras, bagi menampung permintaan.

Pengerusinya, Datuk Abdullah Mohd Yusof hari ini berkata, pusat-pusat konsep baharu ini berserta dengan kompleks beli-belah masa depannya akan membantu meningkatkan pendapatan di celah-celah persaingan sengit dalam pasaran runcit.

AEON, syarikat pegangan untuk pasaraya, pusat beli-belah dan perkhidmatan kewangan, pada masa ini mempunyai 23 gedung beli-belah.

"Selepas Bandar Raya Melaka dan Mahkota Cheras, kami mempunyai rancangan untuk pusat-pusat beli-belah baharu tetapi ia masih belum diluluskan," kata Abdullah selepas mesyuarat agung tahunan syarikat di sini.

Walaupun AEON pada umumnya telah mendahului pertumbuhan ekonomi tempatan, perniagaannya masih lagi bergantung kepada keadaan ekonomi dan saingan yang berterusan.

"Dek kerana saingan yang sengit, kami mengimbanginya dengan membuka gedung-gedung baharu agar pendapatan kami meningkat," kata beliau.

Abdullah juga berkata, Model Ekonomi Baru yang dicetuskan oleh kerajaan untuk meningkatkan pendapatan per kapita akan membantu perniagaan mereka kerana pendapatan boleh guna orang ramai akan meningkat.

Untuk pengembangan serantau, beliau berkata, yang mereka masih lagi meninjau pelbagai negara seperti Indonesia dan mungkin mengambil rakan niaga tempatan itu usaha berkenaan.

Sementara itu, Pengurus Besar Kanan bagi Kewangan Korporat dan Hubungan Pelabur, Poh Ying Loo berkata, perbelanjaan modal untuk tahun 2010 adalah RM100 juta dan RM150 juta termasuk pengubahsuaian untuk gedung-gedung sedia ada. - Bernama

No comments:

Post a Comment