Sunday, May 2, 2010

Atelier des parfums bakal hasilkan wangian halal

KUALA LUMPUR 2 Mei 2010 - Syarikat wangian dari Perancis Atelier des parfums sekali lagi bakal mempamerkan satu siri produk wangian halal bertaraf dunia di Pameran Halal Antarabangsa Malaysia ke-7 (MIHAS) 2010 dari 23 hingga 27 Jun.

Syarikat itu, yang terletak di pusat industri wangian Perancis di Grasse, juga telah memutuskan untuk menubuhkan syarikat Malaysia yang dinamakan Atelier des parfums Malaysia Sdn. Bhd.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya Hermann J. Portner berkata, syarikat itu kini mempunyai keupayaan dan kapasiti untuk mengeluarkan produk wangian halal bagi pasaran global di Malaysia.

Satu rangkaian pengeluaran telah ditubuhkan di Sri Damansara di mana terletaknya pejabat syarikat baharu itu. Atelier des parfums akan menggunakan unit Malaysia itu sebagai hab bagi pengguna Islam di seluruh dunia.

Pengurus besar bagi syarikat Malaysia itu dan salah seorang pemegang kepentingan Malaysia, Mustaffa Omar berkata: "Kami gembira dapat membuat produk kami di sini dengan kepakaran dan lokasi yang rapat dengan komuniti Islam,

"Kami kini mampu membawa wangian halal bertaraf dunia, dicipta di Perancis dan dihasilkan di Malaysia, kepada orang Islam di seluruh dunia pada harga yang mampu beli.

"Kami memberikan mereka bauan yang moden, segar, baharu dan lebih bermutu daripada wangian halal lain di pasaran. Pelanggan juga diberikan jaminan produk halal yang disijilkan," katanya.

Mustaffa berkata, syarikat itu buat masa ini mempunyai 22 bauan moden untuk perempuan dan kini sedang berada di peringkat akhir proses persijilan dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Sementara itu, melalui MIHAS yang semakin terkenal sebagai pameran produk dan perkhidmatan halal unggul dunia, Portner berkata, Atelier des parfums turut mahu mempromosi Malaysia sebagai pusat global bagi wangian halal dan kosmetik.

Persidangan dan pameran sedunia itu bertujuan menyediakan wadah bagi saintis, penyelidik, cendekiawan dan pendidik untuk berbincang dan bertukar-tukar pendapat tentang penemuan kajian terbaharu, teknologi baharu, isu-isu dan cabaran dalam industri halal global.

Portner akan menjadi penceramah pada satu sesi berkenaan peluang dalam pasaran wangian dan kosmetik halal dunia, termasuk untuk Malaysia menjadi pembekal utama produk itu.

Portner dan rakannya Olivier R. Funel, yang merupakan presiden syarikat Perancis itu, telah datang ke Malaysia hampir setiap bulan sepanjang dua tahun lepas.

Kedatangan mereka bukan sahaja bagi membincangkan rancangan untuk mengambil bahagian dalam MIHAS 2010 tetapi juga untuk mencari bakal rakan niaga yang sesuai dalam pembuatan dan pengagihan.

Untuk menunjukkan komitmen bagi membantu Malaysia menjadi hab halal sedunia bagi wangian dan kosmetik, Portner berkata, satu syarikat yang diberi nama Alpha-Experts Sdn. Bhd. telah ditubuhkan dua tahun lalu. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment