Wednesday, May 26, 2010

Alstom sertai pasaran solar

KUALA LUMPUR 26 Mei - Alstom, syarikat pemimpin global dalam perkhidmatan dan peralatan penjanaan berkata, ia akan melengkapkan portfolio kukuhnya dalam tenaga boleh diperbaharui, menerusi usaha sama dengan BrightSource Energy Inc. untuk memasuki pasaran tenaga solar yang mencatatkan pertumbuhan tinggi.

Alstom mengumumkan ia akan melabur sehingga US$55 juta (RM176 juta) dalam BrightSource, kepentingan ekuiti yang akan meletakkannya sebagai antara pemegang saham utama dalam syarikat.

Ia adalah hasil daripada suntikan modal sebanyak US$150 juta (RM480 juta) oleh BrightSource.

Syarikat milik persendirian itu ialah pakar dalam mereka bentuk, membangun dan mengurus operasi loji tenaga termal solar berasaskan menara dengan operasi di Australia, Amerika Syarikat dan Israel.

Presiden Alstom Power, Philippe Joubert berkata: "Menerusi perjanjian ini, Alstom dan BrightSource berhasrat menjalin hubungan industri yang bermakna yang akan meningkatkan kedudukan BrightSource sebagai pemimpin dalam pasaran tenaga solar,".

Keupayaan Penyepadu loji Alstom, kejuruteraan terbukti, pemerolehan dan kemahiran pembinaan dan asas pelanggan globalnya, akan membantu BrightSource menjadikan tenaga solar berkos efektif dan bahan api fosil dengan memajukan, membangunkan, memiliki dan mengurus projek tenaga solar berskala besar yang boleh dipercayai dan berkos efektif, katanya dalam satu kenyataan.

Jourbet berkata, usaha sama dengan BrightSource merupakan usaha baharu dalam strategi tenaga bersih Alstom.

Beliau berkata, teknologi perintis tenaga termal menara solar BrightSource melengkapkan penyelesaian tenaga boleh diperbaharui Alstom, yang dibangunkan atas kekuatan dalam penyelesaian hidro, geotermal, angin, tenaga ombak, biomas dan sisa kepada tenaga.

Teknologi BrightSource menggunakan beribu-ribu cermin untuk memantulkan cahaya matahari ke atas puncak menara penerima berpusat untuk menghasilkan haba suhu tinggi pada tahap kecekapan tenaga yang paling tinggi.

Haba kemudiannya disalurkan ke dalam turbin haba dan penjana yang menghasilkan tenaga elektrik. Ini disebabkan teknologi menara BrightSource boleh beroperasi pada julat suhu haba tertinggi, sistem itu memperoleh manfaat daripada kecekapan dan prestasi tertinggi dan oleh itu menghasilkan teknologi solar pada kos paling rendah bagi setiap MW.

Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden BrightSource, John M. Woolard berkata: "pelaburan Alstom dalam BrightSource membuktikan peranan penting teknologi Luz Power Tower kami dalam memenuhi permintaan global untuk kecekapan, kebolehpercayaan tinggi serta keupayaan industri dan tenaga bebas karbon selain komitmen perkongsian kami dalam kepimpinan inovasi dan alam sekitar yang menjadikannya sesuai secara semula jadi.

"Kami menyambut baik Alstom dan kami menunggu untuk memperkukuh hubungan ini ketika kami terus berkembang dalam pasaran solar Amerika Syarikat dan peluasan di peringkat antarabangsa," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment