Sunday, May 23, 2010

Sime Darby bakal distruktur semula

Oleh AINUL ASNIERA AHSAN
ainul.ahsan@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 23 Mei - Sime Darby Bhd. (Sime Darby) sedang menimbang untuk menstruktur semula syarikat konglomerat itu termasuk meneliti semula tumpuan perniagaan terasnya.

Pengerusinya, Tun Musa Hitam berkata, perkara berkenaan dalam perbincangan lembaga pengarah dan setiap pertimbangannya akan dipastikan dilaksanakan secara rasional.

''Memang perkara ini (fokus kepada perniagaan teras) menjadi perkiraan Lembaga Pengarah dan pengurusan. Kita mengkaji semula semua ini (perniagaan teras). Perniagaan teras mungkin ditambah, walaupun saya tidak begitu menyenanginya.

''Penambahan boleh dilakukan tetapi kita mesti tahu rasionalnya. Kita (sudah pun) tahu Sime Darby adalah sebuah syarikat perladangan yang membuat duit dan keuntungan tetapi perniagaan lain yang berkaitan juga perlu diambil kira," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Utusan Malaysia difahamkan sejak lima tahun lalu, Sime Darby telah melupuskan lebih 30 perniagaannya dan berjaya meraih sebanyak RM2.08 bilion.

Ditanya tentang dakwaan bahawa kerugian yang dialami oleh Sime Darby berpunca daripada syarikat konglomerat itu terlalu besar dan hilang tumpuan, Musa berkata, masalah yang timbul dalam Sime Darby, memang sudah pun dijangkakan.

Musa mengakui, beliau pernah menentang cadangan penggabungan Golden Hope Bhd., Guthrie Bhd. dan Sime Darby Bhd. melalui Synergy Drive bagi membentuk sebuah syarikat gergasi di Malaysia.

Beliau menyifatkan cadangan penggabungan itu bukan idea yang baik kerana ia membabitkan satu pembentukan syarikat yang besar.

''Syarikat yang besar akan mewujudkan masalah birokrasi dan pengurusan. Ternyata telahan saya benar dan berlaku sekarang," kata Musa.

Beliau berkata, Sime Darby yang ada sekarang adalah lima kali ganda daripada saiznya yang asal.

Musa berkata, terdapat banyak bekas kegiatan dan perniagaan dalam kumpulan lain terpaksa dimasukkan secara automatik dalam Sime Darby akibat penggabungan itu termasuklah Bahagian Tenaga dan Utiliti yang kini berdepan dengan masalah,

''Kita melihatnya dalam senarai sahaja (sewaktu penggabungan) dan proses untuk mengambil tahu (lebih mendalam) semuanya mengambil masa, jadi kita hanya tengok apa yang ada di hadapan kita melalui kaedah yang ditetapkan,'' kata beliau.

Menurut Musa, di bawah kaedah itu, kesemua enam divisyen yang mewakili enam perniagaan teras akan mempunyai Naib Presiden Kanan dan Jawatankuasa Pengelola yang mana pengerusinya adalah ahli lembaga pengarah.

Katanya:''Jadi setiap mesyuarat Lembaga Pengarah Sime Darby , Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) akan mengemukakan laporan naib presiden kanan semata-mata dan satu-satu hubungan Lembaga Pengarah dengan pihak pengurusan Sime Darby hanyalah melalui Presiden dan CEOnya, Datuk Seri Zubir Murshid.''

Ditanya tentang maklum balas para pelabur asing berhubung permasalahan yang timbul, Musa mengakui reaksi yang diterima adalah positif.

''Kebanyakan pelabur berpuas hati dengan pendedahan kerugian yang dibuat oleh Sime Darby sendiri kerana berjaya menjelaskan keraguan yang timbul sebelum ini.

''Malah, mereka berharap Sime Darby akan lebih fokus untuk masa depan yang lebih terjamin," tambah beliau lagi.

No comments:

Post a Comment