Sunday, May 23, 2010

Mitraland bangun hotel RM350 juta

Gerrard Guillouet (kiri) bertukar-tukar dokumen perjanjian dengan Chuah Theong Yee sambil diperhatikan oleh Johan Ariffin (tengah) selepas majlis memeterai perjanjian membangunkan hotel dan kediaman di Cheras, baru-baru ini.

--------------------------------------------------------------------------------



KUALA LUMPUR 23 Mei - Pemaju hartanah Kumpulan Mitraland kini mengorak langkah menceburi bidang perhotelan apabila membangunkan projek hotel bertaraf tiga bintang di Cheras Selatan, di sini bernilai RM350 juta.

Melalui kerjasama dengan Kumpulan Accor, sebuah konglomerat hotel terkemuka dan pemilik hotel jenama premium seperti Pullman, Sofitel dan Novotel, Mitraland berhasrat untuk menjadikan projek itu yang dikenali sebagai C180 sebagai hotel ekonomi premium.

Pengerusi Mitraland, Datuk Johan Ariffin berkata, selain projek C180, pihaknya sendiri juga merancang untuk melibatkan diri di dalam industri perhotelan di masa depan.

"Industri perhotelan mungkin agak baru bagi kami tetapi melalui kepakaran serta pengalaman di dalam memajukan pelbagai projek hartanah mewah dan sederhana, kami percaya ia akan meningkatkan portfolio kami di dalam indsutri ini pada masa depan," katanya pada pelancaran hotel itu di sini baru-baru ini.

Turut hadir ialah Pengarah Urusan Kumpulan Mitraland, Chuah Theong Yee dan Naib Presiden Accor Malaysia, Indonesia dan Singapura Gerrard Guillouet.

Menurut Johan, pihaknya tidak menolak kemungkinan untuk menceburi secara serius di dalam bidang perhotelan jika mendapat tawaran atau mampu menyediakan kemudahan seperti yang dikehendaki oleh industri.

Bagaimanapun, kata beliau, kerja-kerja pengurusan hotel mungkin memerlukan kerjasama pihak lain seperti mana yang dilakukan terhadap Hotel C180 yang diuruskan oleh Kumpulan Accor.

Beliau berkata, projek C180 juga dilihat bakal merubah senario persekitaran selatan Cheras yang sebelum ini dilihat agak ketinggalan berbanding bandar-bandar lain yang berhampiran dengan pusat bandar Kuala Lumpur.

"C180 mengandungi enam komponen utama selain dari hotel terdapat juga projek komersial, peruncitan, pejabat dan kediaman yang mana fasa satu dan dua telah pun habis ditempah," katanya.

Sementara itu, Guillouet berkata, hotel ekonomi premium dijangka menarik antara 60 hingga 65 peratus kadar penginapan apabila hotel itu siap pada suku ketiga 2012 nanti.

Dengan menawarkan 140 buah bilik, beliau berkata, pihaknya masih belum menentukan sebarang harga untuk disewa tetapi berkemungkinan di sekitar RM140 se malam.

"Hotel tiga bintang bertaraf ekonomi premium merupakan yang terbaru diuruskan oleh Kumpulan Accor dan saya teruja untuk melihatnya berkembang dan bersaing di dalam industri nanti," katanya.

No comments:

Post a Comment