Sunday, May 23, 2010

Tesla, Toyota bergabung hasil kereta elektrik

2010/05/24
PENGELUAR kereta elektrik Amerika Syarikat (AS), Tesla Motors, kini bekerja keras dan bersedia untuk menghasilkan sesuatu lebih besar selepas menjalin usaha sama dengan Toyota, sebelum menyenaraikan sahamnya pada masa depan.

Tesla, dengan hanya beberapa ratus pekerja, dan Toyota Khamis lalu mengumumkan pengambilalihan AS$50 juta kepentingan oleh gergasi automotif Jepun itu dalam pengeluar kereta kerdil berpangkalan di Palo Alto, California. “Pengumuman itu adalah sesuatu yang bersejarah,” kata pensyarah di University of California, Berkley, Harley Shaiken. “Ia memberikan Tesla banyak kredibiliti. Toyota sangat konservatif,” tambah beliau, justeru pengumuman itu adalah baik “buat pelabur dan Tesla.”

Pelaburan Toyota dalam Tesla susulan pengambilalihan kepentingan lebih lima peratus setahun lalu oleh pengeluar kereta mewah Daimler dalam syarikat berkenaan; pinjaman AS$465 juta daripada Jabatan Tenaga AS, dan pelepasan cukai AS$31 juta daripada negeri California.

Kaya dengan tunai, Tesla Khamis lalu mengumumkan ia membeli kilang usaha sama Toyota-General yang ditutup dekat San Francisco dengan potensi pengeluaran 500,000 unit setahun.

Kepentingan Toyota dan pengambilalihan kilang pengeluaran berkenaan bakal menjadikan tawaran awam permulaan (IPO) Tesla lebih bernilai.
Bagaimanapun, penganalisis automotif di Edmunds.com, Michelle Krebs, memberi amaran penyenaraian Tesla belum pasti, terutama dalam persekitaran pasaran saham yang tidak menentu ketika ini.

“Mereka perlu masa menimbangkannya,” kata Krebs sambil menambah Tesla bukan keseorangan untuk disenaraikan.

General Motors dan Chrysler bangkit daripada muflis tahun lalu dan bercadang menjual lebih banyak saham mereka di pasaran. – AFP

No comments:

Post a Comment